Gryning

Gryning

fredag 26 september 2014

I dimmans töcken


De tidiga mornarna börjar komma lite senare nu. Vill man vara med och bända upp solen över horisonten räcker det att vara ute vid 7-tiden. I morse hade jag tänkt befinna mig vid Östra Vingåker då det var så dags. 

Himlen höll på att ljusna då klev ut i den friska luften. Enstaka diffusa avgasmoln efter flygtrafiken tonade i gult, orange och rött av gryningsljuset och dit det inte nådde gick molnstråken mera i violett. Det fanns dimslöjor över Duveholmssjön och ett svagt dis i luften. Jag misstänkte att det kunde bli mera dis och dimma utanför bebyggelsen och det visade sig stämma. Faktum är att ju närmare soluppgången kom dess mer steg dimmorna och snart var himlen molntäckt.

Över viltvattnet låg naturligtvis diset i vanlig ordning men den här gången tänkte jag utforska en del av området jag bara nosat lite försiktigt på innan. Där fanns en liten kulle med några gamla ekar.

Jag fortsatte vidare och hittade en bra utsiktsplats. Vad jag önskade att det skulle träda fram en stor älgtjur ur skogen på andra sidan!

Man får dock inte allt på en gång! En annan gång kanske ...

2 kommentarer:

baraenbildavmig sa...

Fortfarande inte mycket till höstfärger i naturen.

BeBest sa...

Enstaka lönnar är på väg över i rött, orange och gult. Jag tog en del foton på färgrika mindre lönnar men var inte nöjd med de bilderna. Hade behövt mera sol och vindstilla.
Askarna har gulnat i lövverket och börjar fälla löv. Ekarna har en del roströda toner. Rönnarna här på gården verkar vara på väg att tappa sina löv nu. Mycket av färgerna i lövkronorna har redan givit sig av med vinden och det flyger nog mer idag.

Skicka en kommentar