Gryning

Gryning

torsdag 11 september 2014

Innan dimman lättade


Det var dimmigt här i morse. Dimman täckte främst de mera låglänta delarna. Jag promenerade mot Östra Vingåker. Vad jag skulle få se visste jag inte men något brukade det ju bli så hoppet om att få med några  hyfsade foton levde.

En ung dovhjort stod intill vägen och var inte det minsta rädd.

Vid viltvattnet såg jag endast lättskrämda änder. De höll sig på andra sidan för säkerhets skull. Solen hade då varit uppe en kvart men inte förmått påverka ljuset över vattnet märkbart. Det blev inga bra foton med de premisserna. Då jag efter en stund begav mig hem igen började man kunna ana en ljusare fläck uppe bland dimmolnen. Fläcken ökade i diamter och ljusstyrka och snart syntes ett runt centrum och så kom ljuset.

Jag tog vägen förbi Hovmanstorp och Backa gård tillbaka. Det gamla huset står kvar.

Medan dimman lättade ökade daggen på marken. Stundtals såg grässtråna ut som gracila smycken eller små fyrverkerier.

Det börjar kännas som det är dags att gå andra vägar och söka andra vyer och motiv ett tag.

4 kommentarer:

Boel sa...

Så vackra bilder! Den med vägen och ljuset har det lilla extra och också daggdropparna på grässtråna.

BeBest sa...

Tack Boel! :-)

Jag hade hoppats på fler foton idag men det blev bara de här som undgick skräpkorgen och det med ett nödrop.

baraenbildavmig sa...

Du börjar bli kräsen, läser jag. Jag gillar de här bilderna och ögat fastnar på bilden av det gamla torpet. Dimman dämpar färgerna och ger bilden ett drömskt lugn.

BeBest sa...

Tack Du! :-)

Ibland känns det som att jag upprepar mig i mina bildval och för att undvika det måste jag hitta flera promenadstråk som kan leverera annorlunda foton. Visst är jag mera kräsen idag än vad jag var för fem år sen men jag hoppas att jag höjt kunskapsribban i motsvarande grad också.

Skicka en kommentar