Gryning

Gryning

lördag 20 september 2014

Längs dimmiga vägar


Vi har väldigt dimmiga och disiga morgnar och förmiddagar här. Jag minns inte att vi haft en liknande september sen jag kom till Katrineholm. Igår gick jag mot Östra Vingåker med avsikt att främst ta bilder av dimman över vägen. Ljuset var dock till en början för svagt och kontrasterna för otydliga för att min kamera skulle klara att fokusera på det jag riktade den emot. 

Först en timme efter soluppgången började det bli något bättre ljusförhållanden. Jag var då på väg mot Glopphälla för att via grusvägar, stigar och ägovägar söka mig hemåt. Strax utanför bebyggelsen runt kyrkan såg jag dessa tallar.

Då jag vikt in på vägen mot Glopphälla möttes jag av en ung hjort.

Jag var snart framme vid Glopphälla. Senast jag kom hit här var träden fyllda av fågelsång och gullvivorna stod i blom. Nu är en annan och tystare tid och ekollonen faller hårt ur träden.




Jag fortsatte vägen förbi det gamla kaptensbostället Glopphälla.

Trots att det ljusnat avsevärt hade kameran ändå svårt att hitta fokus om bakgrunden var mörk. Inte ens hjortar på nära håll klarade den. Jag kom fram till Bonneråd och hittade en stig genom skogen förbi gården. Den stigen har jag sökt länge men nu vet jag. Stigen kom fram vid ett nybyggt hus vilket ägarna döpt till Askelyckan. Ett annorlunda namn kan tyckas men med tanke på att det växer gott om askar runt tomten och familjen säkert är lyckliga över att ha skaffat sig en så trevlig boplats, är namnet inte så långsökt trots allt.

Med så fuktig luft bildas det lätt dagg på allt och alla. Spindelnäten hängde våta vart man såg och torkvädret var inte mycket att yvas över.

Nästan hemma hittade jag dessa blommor i ett dike. Undrar vad de gjort för ont för att ha hamnat där?

Det dimmiga vädret fortsätter.

8 kommentarer:

imsys sa...

Säga vad man säga vill om dimman som nu breder ut sig över landet - vackra och annorlunda foton blir det!

BeBest sa...

Allt blir så suddigt så man undrar om man behöver byta glasögon! :-)

morsanssvammel sa...

Så vackra bilder!
Kommer av mig i mina besök på Din blogg gång på gång.
Har så trögt minne men hoppas att jag kall komma ihåg att återkomma till Din blogg oftare. Du ta fantastiska bilder.

Hoppas allt är bra med Dig.
/Morsan

BeBest sa...

Tack Morsan! :-)

Du säger som många andra om mina foton men jag har sett foton som tagits av folk som verkligen kan fotografering och deras resultat ligger på en mycket högre nivå. Jag har inte deras kunskap eller utrustning utan får finna mig i mina begränsningar och göra så gott jag kan med dem.

baraenbildavmig sa...

Det är mysigt att vandra längs dimmiga vägar. Bilden med hjorten och bilden på pärldropparna på spindelnätet gillar jag bäst denna gång. Vackert! Naturen är annars lite tråkig just nu när höstfärgerna inte tagit fart än. Bilden med tallarna har en stock som stör mig. Är det tidlösa på nedersta bilden?

BeBest sa...

Tack Du! :-)

Då man kalhögg backen lämnade man en högstubbe åt insekterna.
Hjorten är verkligen i dimmorna. Den var tvungen att komma närmare för att se vad jag var för skum figur.
Jag vet inte om det är tidlösa eller höstkrokus. Jag trodde att du som är trädgårdskunnig visste. :-D

baraenbildavmig sa...

Det jag tog reda på tidigare var att krokusen har tre ståndare och tidlösan sex. Men det är inte lätt att se på bilderna. Ja, insektstubbar ser man lite här och var nuförtiden.

BeBest sa...

Jag tittade på blommorna i full storlek och det ser ut att finnas en ståndare per blad, så då är det tidlösan det handlar om. Tusen tack för hjälpen!

Skicka en kommentar