Gryning

Gryning

måndag 29 september 2014

Måndag


Måndagar brukar innebära att jag har tvättid under eftermiddagen. Ibland är den tid jag vill ha upptagen men det brukar inte vara svårt att hitta andra tillfällen. Över lag tycks hyresgästerna föredra att ha egna tvättmaskiner och för barnfamiljerna är det väl ett måste. Denna eftermiddag hade jag min tvättdag. Nu dröjer det drygt två veckor innan jag är där igen.

I morse klev jag upp innan soluppgången för att se ifall jag skulle hitta några hjortar vid Backa gård. De fanns där och även vid Hovmanstorp. Fotona från Backa blev inte lyckade på grund av alltför svagt ljus och hjortarna vid Hovmanstorp hade lämnat åkern och smög i buskarna och skuggorna på andra sidan. 

Solen var nu uppe och jag på väg mot Krämbol för att försöka hitta höstfärger. De fanns men var inte så överväldigande. Då återstod en lönn vid Luvsjön. Den brukar leverera!

I morgon är det sista dagen för dem som vill ställa upp i tävlingen om sommarens bästa bild hos Postfoto. Som jag förespådde har de bästa fotograferna väntat till de sista dagarna med att lämna in sina bilder. 

Fotona bedöms av en kvalificerad jury, så hur man som besökare gillar bilderna spelar ingen roll. Kompisröstning är alltså inte möjlig. Det är därför jag gör reklam för den tävlingen. Jag tycker däremot att det är intressant att se vad övriga deltagare vill visa. Det är många skickliga amatörer som lockats att demonstrera sina talanger och av vad jag redan sett borde jag efter min egen bedömning vara helt chanslös.

6 kommentarer:

baraenbildavmig sa...

Väldigt läcker lövbild!

Jag har sett alla bilderna och jag håller inte med dig. Din blåa trollslända är en av de bästa bilderna och sen har du flera riktigt bra landskapsbilder med också, vill jag minnas.

baraenbildavmig sa...

Ok, det hade tillkommit några bilder sen sist jag tittade. De skimrande grönsiskorna är något utöver, det måste jag säga. Nån som kallar sig Fotokatten verka ha en del bra bilder.

BeBest sa...

Tack Du! :-)

De foton jag visar är i några fall helt andra än dem jag först trodde skulle bli aktuella. Den större sjötrollsländan är en av dem, silverblåvingen en annan. Jag trodde att jag skulle ha någon mer fågel än entitan och fler foton med dimma än vad det nu blev.
Ett par foton deltog länge men har fått utgå för att ersättas av några jag tror mer på.

Det fanns tidigare en sida på Facebook där man kunde visa foton från Katrineholm. Många duktiga fotografer visade foton där. Dina och deras kommentarer har vägt tungt då jag valt ut mina bilder. Tack för det stödet!

BeBest sa...

Många skickliga fotografer har verkligen visat vad kan och visat vilken avancerad utrustning de förfogar över och är beredda att ta till. Andra har varit utomlands och hittat spännande och annorlunda miljöer. Varför just dessa utländska foton deltar vet jag inte men jag antar att fotografen har ett behov att få visa att jag har varit där också. Hur juryn ställer sig till dessa bilder vet jag inte men eftersom syftet med tävlingen är att visa amatörfoton från sommarsverige och sätta hop en bok av de bästa sommarfotona har jag svårt att förstå att förstå varför man lägger upp bilder från andra årstider, länder och världsdelar.

Fotokatten har flera favoritfoton, vältagna annorlunda och intressanta motiv. Nattfotot med åskblixtar känner jag litet extra för!

baraenbildavmig sa...

Ja, jag skrev ju tidigare att jag tyckte att det var konstigt att folk inte kan läsa innantill. Det händer så gott som alltid att det finns folk som inte följer reglerna, men vad värre är förekommer det att inte ens juryn vet vad den har bestämt.

BeBest sa...

Jo, folk gör lite som de vill i alla fall åtminstone så länge de inte stoppas och blir de hindrade att fortsätta är det fel på reglerna och inte på dem själva.

Skicka en kommentar