Gryning

Gryning

söndag 12 oktober 2014

Aspiranter


Jag har tidigare pratat en del om en fototävling som pågått i sommar. Tävlingen hade svensk sommar som tema och man kunde delta med totalt 10 foton fördelade över 7 olika klasser. Tävlingen pågick fram till sista september i år och jag skickade in foton till 5 klasser. I fredags sammanträdde den jury som skulle utse pristagarna och den 15:e blir resultatet offentligt.

Jag tänker inte visa de foton jag ställde upp med nu men några av de som var kandidater men sorterades bort under resans gång. Jag hade en del vassa kandidater till klassen Djur.
Humleblomfluga.

 Fyrfläckad trollslända.

Svävfluga.

Taggsländblomfluga.

Ängstrollslända.

Kärrsångare.

Det fanns även en klass för Landskap/Natur. Det många vyer och naturfoton blev tagna i somras, så aspiranter saknades inte.
Morgondimma.

I morgondiset.

Blå gryning.

Sommargrönska.


Fågeln Fenix

Innan soluppgången.

Djulö gärde.


Ur dimman.

Spegling.

Soldimma.

Till och med i klassen Stadsmiljöer hade jag en kandidat som inte kom med.

Kvarngränd.

Det fanns en klass för Närbilder och även där hade jag kandidater.
Större sjötrollslända, hona.

Kålfjäril.

 Mörk jordsnylthumla.


Korn.

En klass hade rubriken Vatten och där fanns det också förhoppningsfulla kandidater vilka dock rann ut i sanden.
 Droppar.

Tre män i en båt.

I dessa klasser har jag alltså ställt upp däremot hade jag inga bidrag att komma med då det gällde Action/Sport/Lek eller Semester.

De 10 foton jag hade med i tävlingen visar jag när resultatet av juryns sammanträde blir offentligt.

4 kommentarer:

baraenbildavmig sa...

Tre män i en båt gillar jag mycket. Den hade du kunnat ha under temat Semester. Du har verkligen massor med fina bilder i dina samlingar. Av dem här ovan fastnar jag särskilt för Innan soluppgången och Soldis förutom båtbilden. Men hade du inte med Djulö gärde i tävlingen, eller hann du byta ut den mot någon annan bild?

BeBest sa...

Både Djulö gärde och svävflugan var med länge men byttes efter ett tag för att ge plats åt andra foton i någon annan klass. Tre män i en båt hade kunnat platsa där men den chansen missade jag.
De flesta av fotona har redigerats om flera gånger för att hitta rätt i känslan, färger och kontraster, men nådde ändå inte riktigt ända fram. Busken i soldimman är en sån bild. Problemet är ju att endast 10 foton fick vara med och jag hade lätt kunnat hitta 20 till att lägga upp. Jag ville ha så stor spridning som möjligt då det gällde innehållet i fotona men det gick inte att komma från att det var många varianter på dimmor, soluppgångar och insekter. Det fanns bara ett fåtal foton som jag var helt säker på att de skulle med oavsett vad som sen skulle komma fram.

imsys sa...

Alla dina foton är fina. Men soldimman - den gick liksom direkt in i hjärtat. Hoppas det går bra för dig i tävlingen!

BeBest sa...

Tack Imsy! :-)
Den hade jag velat ha med men tyckte att det redan fanns många dimmor med i olika varianter. Någon måste lämna båten men möjligen var det fel bild. Nu är det som det är. :-)

Skicka en kommentar