Gryning

Gryning

onsdag 29 oktober 2014

En stund i solen


Det skulle kunna bli solsken här. Redan innan helgen spåddes att tisdagen skulle få mycket sol. Hur blev det då? Sol blev det men inte så mycket som prognoserna sade. Faktum är att under den tiden solen skulle lysa som mest var den gömd av moln. Nu hoppades jag att det trots allt skulle vara en tillfällig anhopning som snart skulle blåsa bort. Det var nämligen rätt blåsigt också. Så med de tankarna i huvet gav jag mig ut.

Jag ämnade traska iväg till Svartbäcken för att se ifall strömstaren anlänt. Under den varma årstiden ger de sig av uppåt skogslandet norröver och håller till vid strömmande vatten där. Då vintern kommer söker den sig söderut igen och forsar, åar och större diken med strömt vatten här får då besök. För att komma till Svartbäcken följde jag stranden av Duveholmssjön. Bitvis längs järnvägen har den rensats från sly. Antagligen har man tänkt sig att det ska glädja tågresenärerna att några sekunder länge kunna se vattnet.

Solen började hitta gluggar i molnen och satte på så sätt mera lyster i färgerna.

Vinden gav sig inte och det lilla grundet som sjöfåglar och vadare ofta vilar på hade nu vågorna mot sig.

Strömstaren syntes inte till varken vid Svartbäcken eller Djulö kvarn. Då återstod att gå bort till Forsa bruk för att se om den fanns där. Det vägrade min högerfot att vara med om. Den vristen, för att inte säga hela högerfoten, for illa av de dyra Salomon-skorna jag köpte i våras. Salomon kommer inte att sälja något mer till mig. En nit kan jag gå på men inte två! Så Forsa bruk och promenader på flera mil lär inte bli aktuella. Jag får vara glad om jag med långa tidsmellanrum sakta kan gå så långt som bort till Gatstuberget eller Sjöholm. Nu fick det bli så att jag traskade runt Duveholmssjön och fick då med ett par foton på ekar med och utan löv innan solen sjunkit ned till trädtopparna bakom mig.


Det kan bli sol här under eftermiddan idag också men innan dess ska dagens regnranson falla.

10 kommentarer:

baraenbildavmig sa...

Du kom ut och luftade kameran i alla fall. Jag gick ett varv runt huset utan kamera. Av dina bilder väljer jag denna gång första och sista bilderna som favoriter. Den översta för de vackra bruna färgskiftningarna i trädkronan och den nedersta för de milda nyanserna i hela bilden.

baraenbildavmig sa...

Det har blivit ett helt företag att kommentera på din blogg. Först ange bloggnamnet och sen dessa siffror som inte syns första gången utan man måste göra om det hela. Pust. Vadan detta?

BeBest sa...

Tack Du! :-)

Jo jag kom ut en stund. Det blev 4 timmar faktiskt men det fotografiska utbytet blev bara detta.
Mycket av höstfärgerna har fallit av nu.

BeBest sa...

Då det gäller de där bekymren du nämner så är det helt och hållet något Google hittat på. I mina inställningar för bloggen finns inga såna krav. Enligt mina inställningar ska vem som helst, även anonyma, kunna kommentera utan att det krävs någon verifiering av något slag.

baraenbildavmig sa...

Märkligt.

BeBest sa...

Måste du fortfarande ”legitimera” dig?

baraenbildavmig sa...

Jag måste välja Wordpress kontot, fylla i mitt bloggnamn, klicka på" fortsätt", "publicera", och så kommer dessa eländiga siffror som varannan gång inte går att se. Skriva i dem och skicka. Nåt sånt.

BeBest sa...

Så ska det inte vara såvida inte något galet har inträffat och kontot på något sätt tagits över och styrs av någon robot som söker hemliga uppgifter.

carolann sa...

i enjoyed your pictures. First time here.

BeBest sa...

Thank You Carolann, You are so welcome! :-)

Skicka en kommentar