Gryning

Gryning

torsdag 16 oktober 2014

Ett år med DMC-FZ200


Idag är det ett år och en dag sedan jag tog det första fotot med nuvarande kamera, Panasonic Lumix DMC-FZ200. 


Det har hunnit bli en del bilder till sedan dess, många tusen faktiskt, och förhoppningsvis har jag lärt mig något mer om kameran, fotografering och bildbehandling under resans gång. Jag ska göra en fotobok med bilder från detta år. Det ser ut att kunna bli en bra bit över 100 foton som då kommer med där. Innan dess måste samtliga bilder ses över och i några fall även redigeras om. Jag kommer inte att sortera fotona i motivgrupper utan peta in dem rakt av i kronologisk ordning, vida vyer och minsta kryp om vart annat. 

Vinnarna i fototävlingen har nu presenterats. Några av deltagarnas foton vilka trodde jag på finns också med i tätklungan bland annat en bild på rådjur.

12 kommentarer:

imsys sa...

Stort GRATTIS till din fina placering!!!

BeBest sa...

Tack Imsy! Just det fotot var jag inte helt nöjd med men så tog jag bort det som störde mig mest och det var nog bra.

Anonym sa...

Grattis Grattis. Alltid en njutning att se dina bilder. /Håkan

BeBest sa...

Tack Håkan! :-)

baraenbildavmig sa...

Stort grattis, BeBest! Jag trodde nog mer på sländan, men blåvingebilden är en värdig vinnare. Nog överraskar mig valet av vissa bilder, men jaghar inte tittat så noga på småbilderna ännu. Men rådjuren fanns med.

BeBest sa...

Tack Du! :)

Du hade en del synpunkter på de foton jag tyckte var bra men ändå inte tänkte ta med av något outgrundligt skäl. Jag lyssnade på vad du sa och funderade lite till och insåg att du hade rätt. Därför kom blåvingen med till slut trots att jag först inte hade tänkt så. Tack för den knuff i rätt riktning du gav mig!

Anonym sa...

Stort GRATTIS till vinsten med den vackra blå fjärilen!! Måste kännas kul att få lite bekräftelse då du lagt ner tid och säkert själ i alla dina bilder. Roligt att du tänker göra en fotobok också, härliga minnen för dig och för dina barn och barnbarn, lättillgängliga minnen blir det ju också i en fotobok. / Monika

BeBest sa...

Tack Monika! :-)

Fjärilen flög i på 17:e plats bland totalt 987 foton. Priset är en fotobok i A4 storlek. Nu har jag ägnat eftermiddagen åt att se över innehållet. Det blir verkligen blandat.

Anonym sa...

Aha, så du fick fotoboken i pris, det var ju bra för då blir det av att jobba med en sådan. Kul! / Monika

BeBest sa...

Ja, jag ska försöka få till det. Blir bildmaterialet ordnat så som jag vill ha det och att det som tryckeriet sen åstadkommer av det faller mig i smaken, kan jag tänka mig att beställa fler.
Jag tror i alla fall att jag nu fått tag på de foton jag vill ha med. Det var bara ca 1900 foton att skumma igenom.

Anonym sa...

Bara 1900.......:) / Monika

BeBest sa...

1903 sparade men av dem är det kanske 5% som kan bli aktuella för en bok. :)

Skicka en kommentar