Gryning

Gryning

söndag 5 oktober 2014

Höstnatur



Igår passade jag på att gå ut medan solen sken för att plocka ytterligare slånbär. Det är inga mängder jag behöver. Totalt har jag nog inte mer än 3l bär liggande i frysen nu och det får räcka så. Drygt hälften ska bli saft, resten ska jag försöka göra likör av. Jag har aldrig gjort sånt på slånbär, så resultatet man bli precis hur galet som helst! Det enda jag vet är att bären ska ha fått några frostnätter innan de blir goda. Innan är de oerhört sträva i smaken men frostnätterna får bärens garvsyra att omvandlas till socker. Det är därför bären just nu ligger i frysen men det ska snart bli ändring på det.

Jag gick alltså ut i höstfärgerna och och fick då med mig en del foton. Detta är från en hästhage vid Bonneråd.

En bit från landsvägen sticker en trädbevuxen udde ut i en åker. Udden är så smal att man ser åkern på andra sidan träden. Där har jag flera gånger tänkt att just där på udden skulle det vara skojigt att få se hjortar och ha ljuset över den öppna ytan bakom ... och plötsligt händer det! Jag såg hjortar just där såväl igår, som i förrgår. I fredags var det mest hindar och kalvar men i lördags var det de hornbärande gossarnas tur. Brunsttiden börjar närma sig och hjortarna hade en del gruff mellan sig men inga av dem kommer att ha en chans mot de stora dovhjortar jag såg förra året! 

Här har en hind förirrat sig in bland småpojkarna och den näst störste börjar genast försöka visa sin styrka för henne. Den störste hjorten står uppe udden och tar det hela med ro men när det om någon vecka verkligen gäller kommer endast hinden få vara med i leken. De övriga halvstora hjortarna kommer de kapitalhjortarna att fösa bort med hornen före.

Jag hittade även en liten vacker blå blomma. Jungfrulin kallas den.

Eftersom jag befann mig i närheten av viltvattnen vid Östra Vingåker tog jag en lov förbi dem också och fick se sångsvanar.

Fåglarna där brukar betrakta besökare med stor misstänksamhet och dra sig undan till dammens bortre kant. Så gjorde även svanarna men innan de nått dit kom en lastbil dundrande på vägen. Det oväsendet och min uppenbarelse tillsammans blev för mycket otäckt på en gång. De tog till vingarna!

Än vet jag inte vad jag ska ägna mig åt idag men det blir nog något gjort i alla fall.

2 kommentarer:

baraenbildavmig sa...

Där dök de upp, hjortarna! Jungfrulinet är en ny bekantskap för mig, tack för den fina introduktionen. Jag blev förvånad igår när jag åkte mellan mors boende och sjukhuset att naturen var så strålande höstvacker. Det hade funnits hur mycket vyer som helst att fota, men det var inte läge för det. Löven hinner nog falla innan jag kommer dit.

BeBest sa...

Tack Du! :-)

Då solen lyser blir det vackert. Även om framför allt askarna har börjat tappa löven så tror jag inte att höstfärgerna har kulminerat här än. Det känns som jag tappat lite då jag ska fota vyer. Jag tycker inte de blir så som jag önskar längre. Antingen slarvar jag eller så ger jag mig på svårare uppgifter än jag klarar av, nöjd blir jag i alla händelser inte. Jag får jobba på det få se om det går att få det bättre.

Skicka en kommentar