Gryning

Gryning

lördag 11 oktober 2014

Mår jag bättre nu


Den här veckan som varit har varit tung. Jag vet inte om det varit en reaktion på regnvädren eller något annat. Vädret har i alla händelser begränsat mina möjligheter att gå ut med kameran och det har definitivt gjort mig frustrerad och resignerad. Nu har jag inte suttit helt passiv men inte heller har det blivit så mycket utfört. 

Verksamhetslusten har varit synnerligen låg kan jag säga. Dock har jag tagit mig före att göra slånbärssaft och likör. Det är inte komplicerat men jag tror att man ändå bör vara noggrann och se till att man inte slarvar med hygienen. Recepten hittar ni på webben. Processen att göra saften tar flera dagar och där är jag halvvägs. Först skulle bären frysas. De får en mildare smak då och sen ska bären åtgärdas. 

Likören är lättast att göra. Rena glasburkar eller flaskor, bär och sprit är vad som behövs till att börja med. Om en månad är det dags att sätta till socker till bären. Innan sockret ska i bärburken, silar man bort sprit och bärsaften och sparar på flaska. Sockerlagen häller man över bären och så får de vänta ytterligare en månad medan de sista resterna av smaker dras ur bären. Därefter silar man bort bären och blandar sockerlagen med spriten. Klart!

Saften är inte så svår heller tror jag. En stor bunke med bären och så kokar man upp en liter vatten och häller över bären. Låt stå ett dygn, sila av vätskan, koka upp den och häll över bären igen. Upprepas i 4 dagar. Sen sätter man till socker och eventuell natriumbensoat och häller på varma flaskor och sätter på kork.

Så mycket fotograferande har det alltså inte blivit men jag ägnat mig åt fotona i alla fall. Några utvalda bilder har jag redigerat om för att se ifall jag kunde få dem ännu bättre. I några fall lyckades det i några andra gick det inte lika bra. De omredigerade fotona var tänkta att användas och visas upp. 

Förutom den här bloggen har jag en sida på Facebook. Facebook kallar det en tidslinje. Dit länkar jag varje blogginlägg och även detta kommer att länkas dit. På Facebook finns det möjlighet att bilda grupper. Jag är med i tre sådana, Amatörfotograferna, Vildmarksfoto & Småkryp samt Naturfoto & Djur. Olika grupper har olika regler för vad man får visa i den gruppen och hur det ska presenteras. Jag är noga med att följa reglerna. Trots att jag följer de regler som finns, har Facebook fått för sig att jag skickar spam i dessa grupper och för tillfället är jag fram till den 24/10 blockerad från att göra egna inlägg i grupperna men kan göra såna på min egen tidslinje. Det är orättvist och frustrerade eftersom jag inte på något vis varit i närheten av att skicka spam eller överträda gruppens regler eller mina befogenheter.

Idag har jag varit ut med kameran och det kändes befriande. Jag traskade den vanliga rundan Backa gård, Hovmanstorp, Bonneråd, Krämbol och hem igen. Detta är vad jag fick med mig och tycker vara värt att visa.

Det låg en del dimmor över sjöarna och låglänta marker vid Backa gård.





Hovmanstorp bjöd på daggvåta tjärblomster.

Krämbol hade en del höstfärger kvar men mycket har också fallit av. Där pågår för övrigt ett lajv den här helgen.

Vid Luvsjön gick två förädralösa kid. De var helt orädda.

Även där fanns det färger.

Något roligare än så här har jag inte att komma med och jag räknar inte med att Facebook ska erkänna att de gjort fel eller så är det spam du nyss har sett.

6 kommentarer:

baraenbildavmig sa...

Du kom dig ut till slut med kameran och fick med dig en hoper vackra höstbilder plus kiden. Roligt att komma så nära djuren. Bild nummer tre gör mig extra glad idag.

Det är roligt att göra likör.Ett år gjorde vi likör på alla bär och frukter vi hade i trädgården + citronmeliss. Hade avsmakning till jul och gästerna gillade verkligen likörerna. Den godaste är fläderbärslikören, den har en underbar doft också.

Så irriterande med Facebook. Jag har inget konto där och det låter som om jag även fortsättningsvis ska hålla mig därifrån.

BeBest sa...

Jag har för många många år sedan gjort hjortronlikör men den blev inte bra. Den smakade endast konstigt!
Facebook har sina egna idéer. Såvida inte mitt konto där har kapats och används mig ovetande för att sprida dynga är jag och mitt konto oskyldigt till det de påstår. Tyvärr tror jag inte Facebook är vuxet nog att erkänna sitt misstag men jag kan ju alltid hoppas. Under har inträffat förr.

Anonym sa...

Jättefina bilder, du kan vara nöjd med dessa! / Monika

BeBest sa...

Tack Monika! :-)

Visst är jag nöjd med dem. Hade jag inte gillat dem hade ingen fått se dem. Allt som inte duger åt mig hamnar i soptunnan!

carolann sa...

Beautiful pictures of the deer and your scenery.

BeBest sa...

Thank You Carolann! :-)
I like to stroll around in the surroundings here with my camera in my hand.

Skicka en kommentar