Gryning

Gryning

fredag 31 oktober 2014

Skön morgon


Äntligen kom där lite sol. Jag gav mig ut innan gryningen för att försöka hitta brunstiga dovhjortar. Det låg dimma över Duveholmssjön.

Jag hörde en dovhjort gorma med rapande stämma åt sina hindar men jag såg varken dem eller hjorten. Däremot fick jag senare se en annan hjort.

Jag var på väg mot Glopphälla för att undersöka ifall hjortarna fanns där. Jag såg inga men solen hade kommit upp och börjat tina nattfrosten.

Vid viltvattnet vid Östra Vingåker låg det nyis.

På återvägen fick jag se en skymt av hjorten jag hört tidigare på morgonen. Jag höll även på att få två stora hjortar, betydligt större än den på bild här ovan, över mig då de flydde i panik efter att ha jagats undan av den revirhävdande kapitalbocken. 

Jag bjöds även på ytterligare en överraskning. En av de sista dagarna i oktober med nattfrost och nyis landar en värmeälskande fjäril, en amiral, strax intill mig.

Idag är det också solsken och jag har åter varit ut för att spana efter brunstiga hjortar.

2 kommentarer:

baraenbildavmig sa...

Det är märkligt. Jag tänkte faktiskt så ett kort ögonblick på torpet igår: Tänk om det kom en fjäril nu! En fin bildkombination fick du med dig hem, dimma, hjort och en fjäril. Väldigt vacker bild på hjorten!

BeBest sa...

Tack Du! :-)

Jag såg många små insekter och det var inte så oväntat, det finns ju en del riktigt härdiga arter, men amiralen var en rejäl överraskning!

Att få möjlighet att fotografera de större hornbärande hjortarna innebär alltid en stund av lycka men då de riktigt stora finns med i bilden, då är det något extra!

Skicka en kommentar