Gryning

Gryning

måndag 3 november 2014

Det var en skön söndag


Jag tänkte ge mig ut för att om möjligt hitta någon dovhjort och då försöka spela in hans läten medan han uppvaktade sina hindar eller jagade undan konkurrenter. Jag trodde mig veta var en av de stora höll hov och tänkte låta hans strupsånger bli förevigade. På vägen dit såg jag ett gäng steglitsar hålla kalas på frön från kardborrar.

Nu tycktes min utvalde hjort inte vara på plats eller så vilade den för i området jag senast hörde den var det helt tyst. Däremot tyckte jag mig höra en aktiv hjort någonstans i trakterna av Boda kvarn. Det skulle ta någon timme att knalla dit men fick jag ljudet inspelat och kanske även några bra foton och en liten film så var försöket mödan värt.

Jag gav mig alltså av och passerade andra ställen där jag för några dagar sedan hört hjortar men överallt var det tyst. Var det vilotimmar anbefallt i hjortskogarna? Var brunstperioden redan över? Jag kom fram till Boda kvarn och möttes av följande vyer.






Någon hjort varken visade sig eller hördes av. Det var bara att traska hem igen. Då jag på trötta ben passerat stället där jag trodde att min utvalde hjort befann sig lät han höra av sig. Han hade flyttat sin hjord en kilometer in i en skog med bättre bete runt sig. Där rumsterade han nu om en del. Ljudet var svårt att fånga, så försöket misslyckades. 

Jag ska undersöka ifall det går att få till något idag. Jag måste först se om jag kan hitta bra stigar att följa in i det skogspartiet. Det går lättare att smyga då och det är ett område jag inte så ofta går i.

2 kommentarer:

baraenbildavmig sa...

Det blir inte alltid som man vill men då har man ju något att sträva efter. Så vackra de är, steglitsarna. Husspeglingarna är helt i min smak, gillar den strama renheten.

BeBest sa...

Tack Du! :-)

Får man inte som man vill genast, får man jobba på det och ha glädjen av vetskapen att drömmen lever än!

De gamla kvarnbyggnaderna har jag försökt fånga förr men inte fått till det men den den här gången klarade jag uppgiften! Även jag gillar bilden och fotot hamnar med stor sannolikhet i mappen för särskilt lyckade bilder.

Skicka en kommentar