Gryning

Gryning

fredag 14 november 2014

Generationer i kretsloppet


Svampar finns av många slag. De lever som nedbrytare av dött material. När de själva blir gamla drabbas de av andra nedbrytare. Här nedan är det först en borstticka som nått vuxenstadium. Sedan kommer ett foto på en som åldrats ett år och sedan foton på ännu äldre generationer, vilka då angripits av algsvampar som i sin tur bryter ned borsttickorna för att komma åt den näring de dragit ut ur den döda trästammen.





Detta är en kamtaggsvamp. Den påstås vara ätlig. den lever på att bryta ned döda rötter får diverse ris samt gamla barr.

Detta är en mönjeskål. Den bryter ned gamla växtrötter så att den näringen åter kan komma nya växtgenerationer till godo.
Kretsloppet fortgår.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Test

Anonym sa...

Jag kan inte kommentera som baraenbildavmig, men tydligen funkar anonym.

Jag trodde nog att de giftgröna var en sort för sig, de är vackra med sin intensiva färg. Den orangea mönjeskålen är även den en vacker svamp som sticker ut och märks.

BeBest sa...

Jag vet inte varför det blivit så här men jag misstänker att Blogspot/Blogger har gjort något som ska försvåra spam från andra bloggare. Om det är så att spamrobotarna har konton på Worldpress och opererar via dem och det inneburit att WP-konton blockerats generellt vet jag inte men om Imsy upplever samma problem kan det vara så. Nu har Imsy visserligen även ett Facebook-konto så använder hon det skulle hon inte märka något av en eventuell WP-blockering.

Jag trodde som du beträffande de gröna svamparna tills jag började titta lite närmre på dem.

Skicka en kommentar