Gryning

Gryning

torsdag 27 november 2014

I dimmornas värld.


Gårdagens promenad var en vandring in i dimmornas töcken. Jag gick då ett varv runt Duveholmssjön. Kameran var med och fick göra så gott den kunde av det ljus och de kontraster som fanns men för en kamera, som behöver ljus och tydliga kontraster för att autofokusen ska fungera på bästa sätt, blev det många svåra prov.

Första provet blev träden intill Duveholmssjön.

Nästa handlade om en hästhage med ett lågt litet hus i.

På en liten kulle i en annan hästhage står en gammal och trasig vagn.

Många av åkrarna har gamla bevuxna stenrösen insprängda i grödan.
En del stora solitära träd fanns längs vägen.

Jag kom så småningom fram till landsvägen. På ett ställe har man avverkat skog intill vägen. Virket var borta men nu höll en skogsmaskin på med städningen efteråt. Riset som blivit då stammarna kvistats av samlades nu upp för att så småningom malas till flis och ge värme. Förr låg riset kvar och återgick till näringskjedjan. Nu ska energin komma människor och industri till del. Den naturliga näring som riset innehåller går på så sätt förlorad men politiska mål kan kanske nås istället åtminstone tills det en dag upptäcks att skogen inte längre växer lika bra som förr och dåtidens allmänt förekommande insekter och svampar inte är så vanliga längre.

Jag kom ned till Djulö kvarn och hoppades finna en strömstare där men såg ingen. I brist på fåglar satte jag kameran på ett riktigt svårt prov och alla de svårigheter vyn innehöll avslöjade kamerans problem. Notera hur himlen skiftar färg inne bland kvistarna i träkronorna och precis utanför. Kameran klarar inte att separera färgtonerna under så svåra ljusförhållanden.

Då jag inte fann strömstaren vid den gamla kvarnforsen hoppades jag att fågeln fanns vid Svartbäcken. Där har jag ju också sett den ett antal gånger. Medan jag åter spanade efter strömstaren och försökte få foton av en blåmes i en av alarna, dök helt plötsligt en grönsiska upp strax intill mig. Snabbt skiftade jag till att försöka få ett foto av den. Kamerans autofokus hann inte riktigt med där.

I nästa sekund flög siskan vidare.

Jag fortsatte att kika efter fåglar eftersom det tycktes finnas många mesar och annat i farten. Då kom en trädkrypare och landade mitt framför nosen på mig. Dessa fåglar brukar precis som nötväckor och hackspettar börja undersöka ett träds möjligheter nedifrån och så med fart och kläm metodiskt söka sig upp runt stammen. Jag fick nu mera tid på mig men eftersom fågeln knappt stannade upp med mer än en sekund någon gång, var det inte helt lätt att se var den just då befann sig, om den befann sig på stammens baksida och att gissa var den skulle komma fram nästa gång. En gång hittade vi rätt.

Då jag insett att strömstarar skulle det inte bli några foton av denna dag heller, tog jag ett foto av en gammal favorit och knallade sedan vidare mot Carl Ugglas park.

I parken jag samlade jag på mig stora mängder foton med blankt vatten, speglande träd och vassar och i dimmor omhöljda röda olvonbär men jag blev inte särkilt nöjd med resultatet. Solen hade börjat nå sin högsta position och det medförde förändringar i ljuset vilka jag inte uppmärksammade. Följden blev att varje bild stoltserade med en blekt gråvit himmel. Hade jag bytt till HDR istället för att fortsätta med det bländarprioriterade läget hade jag haft minst ett hundratal foton till att välja mellan men nu blev de ratade alla utom ett.

Vid Backa hage och sjöns strand där står det en del alar. Dessa brukar jag inte kunna låta bli att få med mig ett antal foton av och så blev det även denna gång. Man får sina vanor! Här hade jag inte motljus och det hjälpte till att behålla dimfärgen på himlen.

Ute på sjön fiskade två storskrakar. Det var knappt att kameran klarade att få till ett foto av dem trots att avståndet var mindre än 50 meter.

Dimman förändrar landskapet och allt långt bort försvinner in i töcknen. Den här gatan slutar med en mängd skyltar. Nu slapp jag få med dem och kunde koncentrera mig på att få fram de upprepade hustaken och lyktstolparna.

Inne på en av tomterna fanns en orädd talgoxe. Den lät sig inte störas och jag lyckades få ett bra foto av den fågeln.

Hade jag nu varit mera uppmärksam då jag befnn mig vid Carl ugglas park hade jag troligen haft ytterligare lika många foton att visa. Nu slapp ni alltså undan med halva tiden.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Jättefina bilder på fåglarna! I går kväll såg jag sista avsnittet nr 13 av Cosmos på Svt play, jag vill rekommendera den på det varmaste, ska man bara se ett enda tv program på ett år så tycker jag att man ska se denna! / Monika

BeBest sa...

Tack Monika! :-)

Jag har nästan helt slutat titta på tv. Något program sen någon dag i veckan men annars tycker jag inte jag har tid.

baraenbildavmig sa...

Det var en massa fåglar du fick med dig hem! Bilden på den flyende siskan blev poetiskt vacker. Av dina många fina dimbilder tittat jag särskilt på den med den gamla kärran, bilden är som tagen ur en gammal engelsk film. Även det solitära trädet där vägen och staketet vandrar in i dimman fastnar ögonen på. Och bron förstås, och...

Anonym sa...

Ja man klarar sig bra utan tv tycker jag med som inte heller tittar varje dag, programmet jag nämner är dock något ut över det vanliga. Ha en skön adventhelg! / Monika

BeBest sa...

Tack Du! :-)

Den gamla vagnen gissade jag att du skulle gilla och eftersom jag också tyckte den hade något extra ,var det självklart att den skulle med. För kanske 10 år sedan eller mer gick en film som hette Pianot på biograferna. Affischerna hade ett piano stående på en kulle. Filmen har jag inte sett men jag kommer ihåg affischen. :-)

Siskan blev absolut mycket roligare i flykten än på kvisten.

Kameran sattes på många prov och resultatet blev inte alltid det förväntade men på sitt sätt annorlunda, lite roligt och många gånger bra ändå.

BeBest sa...

Tack Monika! :-)

Jag ska göra vad jag kan av helgen. Idag tvättar jag! :-)

baraenbildavmig sa...

Jag hoppas att du inte tar illa upp av att jag ändrade lite i din kommentar inne hos mig. Det är inte alla som vet var jag bor, om de inte har brytt sig om att googla vid vissa inlägg.

BeBest sa...

Nej då det är OK! :-)

Skicka en kommentar