Gryning

Gryning

torsdag 6 november 2014

Om att gå och gå och aldrig nå målet.


Jag har varit ute flera gånger med avsikt att försöka komma nära en av de stora brunstiga dovhjortarna och han flock av hindar och då försöka spela in dovhjortens läten. Ibland har jag hört någon men den har befunnit sig så tokigt till att jag inte kunnat ta mig tillräckligt nära för att kamerans mikrofon skulle klara att fånga upp ljudet. Det verkar som brunstperioden har klingat av nu så jag får vänta till nästa år på att få till inspelningen och en eventuell film.

Senast jag var ute såg jag två stora dovhjortar bägge gick ensamma. Den första kom från Glopphälla -hållet och sprang rakt över åkrarna vid Bonneråd och korsade vägen en liten bit framför mig.

Jag var på väg mot ett ställe som heter Göteboda i vars närhet jag dagen innan hört en dovhjort. Då låg vinden helt fel för att jag skulle kunna ta mig fram till hjorten men nu fanns vissa möjligheter i och med att vinden vänt. Hjorten hördes inte av så jag fick istället nöja mig med en höstvy.

På återvägen passerade jag Backa gård och där fanns den andra dovhjorten.

Bägge dessa hjortar behöver äta upp sig något år till innan de orkar hålla samman ett harem av brunstiga hindar och ha kraft att hålla rivaler på behörigt avstånd under hela brunstperioden.

9 kommentarer:

baraenbildavmig sa...

Jag är imponerad av hur du så ofta lyckas få korn på hjortar och rådjur på dina promenader!

Anonym sa...

Återigen fantastiska bilder av hjort, de är så imponerande med de stora skovlarna till horn! / Monika

Anonym sa...

Hurra, hurra för dig som fyller år idag, stort GRATTIS!
Jag hoppas att du får en bra dag vad du nu än kan tänkas hitta på. / Monika

BeBest sa...

Tack Monika! :-)

Jag har tagit det lugnt och mest hållit mig inomhus! Vädret har inte varit så lockande.

BeBest sa...

Tack Du!

Jag rör mig sakta och tyst i samma marker som hjortarna är i och eftersom löven har fallit av kan de inte gömma sig lika lätt heller. Bra bete finns inte på så många ställen så går jag för bi dem ökar chansen att få se någon eller några hjortar.

baraenbildavmig sa...

Grattis på födelsedagen! Du blir alltså ännu lite erfarnare.

BeBest sa...

Tack Du! :-)
... eller mera medfaren ;)

NatureFootstep sa...

snyggt med hjorten mitt i asfalten :)

BeBest sa...

Tack NatureFootstep! :-)

Skicka en kommentar