Gryning

Gryning

tisdag 9 december 2014

Äntligen



En dag tog det att få det gjort och uppenbart är att det går mycket lättare att göra fel än rätt och att man stundtals även tror sig ha gjort fel fast det var rätt från början. Det var också svårt att lägga in fotona i den ordning och det format jag ville ha dem. 

Programmet är nog bra men det är inte avsett för så krävande personer som jag. Det blev nu hundra anonyma foton att titta på och sen blir det gissningstävlan på vad de föreställer. Så hade jag inte tänkt det. Jag lär få skicka med ett häfte beskrivning av bilderna.

Min dröm var att kunna använda 100 siduppslag i boken och ha halva uppslaget för bilden och andra halvan för texten eller om det var en bred vy lägga den över bägge sidorna och ha texten under. Det skulle ha blivit snyggt och rent och känts lagom genomarbetat. Det gick inte att få till det så, eftersom jag inte hittade någon möjlighet att lägga in text utöver att kludda in den i bilden. 

Nu är i alla fall boken äntligen fixad. Det lär väl dröja till jul innan den kommer. Innan dess vet jag inte om det var värt mödan och kostnaden för även om jag hade vunnit möjligheten att göra en bok så var prisbeloppet begränsat. Med 100 foton behövs många fler sidor än de som priset täckte. Fast jag tror det var värt det!

2 kommentarer:

baraenbildavmig sa...

Det låter märkligt med en fotobok där man inte kan lägga in ren text. Du får prova lite olika firmor när du gör nästa bok. Det är irriterande när det saknas vissa funktioner som borde vara självklara. Jag märkte det i går när jag skulle beställa ett pussel till vinterflickan av ett foto på hennes dockor. Ett företag hade en funktion där man såg vad som "blev kvar" av fotot när det passades in på pusslet, men man kunde inte styra vilken del som skulle skäras bort. Det andra företaget hade inte någon funktion där man kunde se hur det blev, men det verkade som om de kanske bara skar lite i kanten, så det tog jag.

Apropå fotoböcker. Träffade en väninna härom månaden som gör tjocka fotoböcker varje år, i princip en årsbok. Hon gjorde luftiga estetiska böcker till en början, men nu tycker hon att det viktiga är att få med så mycket foton som möjligt, så hon lämnar ingen luft på sidorna längre utan fyller med foton.

Grattis till nya datorn, förresten!

BeBest sa...

Jag blev faktiskt rätt besviken. Jag ska se hur resultatet blev innan jag tar nästa beslut men helt klart är att det finns många aktörer som skulle kunna göra en fotobok och förmodligen även få med text till bilderna.
Visar det sig vara omöjligt att få till en bok så som jag vill ha den vet jag inte om det är värt besväret att delta i tävlingar där möjligheten att få göra en fotobok ingår i prisbordet.

Skicka en kommentar