Gryning

Gryning

måndag 22 december 2014

Detta hade jag inte räknat med


Jag har fått en ny blodtrycksmedicin som påstods var särskilt bra. Det kanske den också är. Det visar sig väl med tiden vilken verkan den har på blodtrycket. 

Något som visat sig omedelbart är detta läkemedels biverkningar. Den vanligaste biverkan tabletten ger är stor risk för känsla av yrsel, svimning och påverkan på synen. Fler än 1 på 10 kan drabbas av detta. 

Jag hör till de drabbade. I mitt fall slår denna biverkan till ungefär en halvtimme efter det jag tagit medicinen. Lägger jag mig ner en stund går besvären över ganska snart men de återkommer strax efter jag åter är på benen. Så håller det på under någon timme framöver. 

Detta läkemedel är alltså inget man tar ifall det ska köras bil under de närmsta timmarna efter! Jag blir nog tvungen att ändra lite på medicineringen de dagarna det är aktuellt.

4 kommentarer:

baraenbildavmig sa...

Det är jobbigt med biverkningarna. Ofta är de värst i början och en tillvänjning sker. Jag tar mina mediciner ungefär en timme innan jag går upp, ligger och lyssnar på ljudbok när jag tagit dem. Yrsel och synpåverkan är nog rätt vanligt, men jag kör inte bil. Hoppas att dina biverkningar planar av.

BeBest sa...

Tack Du! :-)
Jag tänker göra något liknande. Förmiddagarna blir nog något jag får räkna bort den närmaste tiden.
Jag var på blodtryckskontroll igår. 135/70! Så låga värden har jag inte haft på 30 år!

baraenbildavmig sa...

Det var ett utmärkt värde så du kanske kan härda ut ett tag!

BeBest sa...

Det kan jag! :-D I morse kände jag inte mycket alls av biverkningarna och fortsätter de att minska så fort så är allt snart frid och fröjd inom ett par dagar!

Skicka en kommentar