Gryning

Gryning

lördag 27 december 2014

Så var det dags igen


Det hände sig en dag sommaren 2013 att min mönjelilja blommade. Förmodligen var jag klåfingrig och var där med min gamla vattenfärgspensel och och rörde om i blomklasarna.

Detta beteende visade sig få konsekvenser och med tiden började fruktämnena växa till och med tiden mognade de. Många av frukterna började spricka upp och ut skalet stack det fram groddar.

Fruktskalet pillade jag varsamt bort och fick så fram fröna vilka nu kommit i jord. 22 frön varav 18 hade tydliga groddar och/eller visade på anlag för de kommande bladen.

Nu var det inte enbart mönjeliljans blommor som fått känna på penselns förmåga. I somras blommade två hibiskusar samtidigt och nog var penseln i farten då också.



Ett enda frö blev det men det ska bli skoj att se ifall det blir en planta av det.



2 kommentarer:

baraenbildavmig sa...

Det var värst, 22 frön! Det blir många nya plantor det. Den nedersta hibiskusen liknar verkligen en ros

BeBest sa...

Det värsta är att jag har ungefär lika många frukter till som ännu inte hunnit lika långt men kan vara dags att göra något åt om en månad.
Den nedersta hr inte hunnit slå ut där men då den är fullt utslagen brer den ut kronbladen mer än den översta gör.

Skicka en kommentar