Gryning

Gryning

lördag 13 december 2014

Snö, strul och stök


Det kom lite snö här i natt. Det gör tillvaron lite ljusare för oss som slipper skotta snö och skrapa vindrutor.

Medan folk i allmänhet förberedde sig inför att firandet av Lucia, satt jag och svor ve och förbannelse över min nya dators inställningar. Jag har tusentals foton på hårddisken. Alla vill jag få öppnade med mitt speciella bildredigeringsprogram genom att klicka direkt på filen. Det ville inte min dator. Den hade i sina grundinställningar fastslagit att foton alltid skulle öppnas med ett av Apple medskickat bildvisningsprogram som i stort sett inte kunde göra mer än så! Det och inget annat! Ville jag ha det på ett annat sätt, måste jag helt vackert börja med att först öppna mitt egna redigeringsprogram och sedan klicka mig fram till den bildfil som skulle öppnas. Tidsödande, omständligt och otroligt frustrerande! 

Jag drog mig till minnes att det någonstans på ett oväntat ställe skulle finnas en undangömd ruta att klicka i för att få bildvisningen så som jag varit van vid och fortfarande ville ha den men jag hittade inte gömstället. Det finns en omständlig väg att komma runt detta problem och jag började gå den. Den knaggliga vägen innebar att jag bild för bild måste ändra inställningarna. Tusentals bilder! Jag skulle inte vara sysslolös på väldigt länge och mitt humör skulle troligen vara mer explosivt än vad någon människa skulle kunna föreställa sig vara var möjligt att åstadkomma! 

Plötsligt upptäcker jag den pyttelilla rutan jag skulle klicka i! Den magiska rutan som gjorde att jag från och med då, fick som jag önskade! Ett enda litet klick på rätt plats var allt som skulle behövas, inte tusentals på tusentals foton, så skulle datorn utföra det som just jag ville och inte det som Apple trott att jag ville! KLICK! Strulet med bildvisningen var med ens överstökat och friden rådde i mitt sinne!

Eftersom det nu ligger lite snö på backen ska jag strunta i allt vad datorer och annat heter och knalla ut en stund med kameran. Kanske kan jag hitta ett motiv som kan få representera december i väggalmanackan för 2016.

6 kommentarer:

baraenbildavmig sa...

Stämningsfull luciabild! En tunn vit snöfilt hos oss också och sol på det. Världen blev plötsligt lite vackrare. Jag ska bege mig till föräldragraven, gravstenen har nog kommit på plats och det behövs en krans där. Hoppas att du hittar din decemberbild!

Det är alltid mer strul än man tror med nya tekniska grejer. Jag minns när jag bytte dator för två (?) år sedan. För mig var det överföringen som strulade och fortfarande har jag nog dubbletter av många dokument. De där små rutorna kan gömma sig rätt ordentligt.

Anonym sa...

Härligt att du grejade det hela till slut! Själv skulle jag nog sluta med datoriet om jag inte hade en son som är proffs på dessa. Fin bild förresten! / Monika

BeBest sa...

Ja mycket strul är det och det är svårt att få gamla hundar att sitta och hästar att lära om. Jag börjar få till datorn så den fungerar som jag vill nu men än har den endel oväntade hyss för sig som jag nog ska ta ur den innan kvällen är över.

BeBest sa...

Det märkliga är väl att jag inte fått hjärnblödning men det kommer väl en dag det också. Man ska inte vara för säker.

Märit i Mariehem sa...

Fin snöbild! Här finns inte tillstymmelsen till snö och det ser inte ut som det ska komma någon före jul heller. Det är den enda svagheten jag ser med Skåne - för många gröna jular! :)
Det ska vara litet snö över jul-nyår. Men det räcker så!

Så bra att du hittade "rutan"! Känner som du; bilder ska man komma åt och kunna hantera lätt utan strul och en massa klickande.

BeBest sa...

Vi har fortfarande lite vitt kvar på marken men eftersom det inte finns någon tjäle i backen så smälter allt så sakteliga undan underifrån. Vi får väl se hur länge det ligger kvar.

Skicka en kommentar