Gryning

Gryning

fredag 23 januari 2015

På oplogad väg


Äntligen kom den dag då jag orkade gå längre än till affären. Det var igår, torsdagen den 22 januari 2015, det hände. Jag har länge dragits med sviterna av en förkylning och därtill medför biverkningarna av blodtrycksmedicinen att förmiddagarna lika gärna kan sovas bort som att lidas igenom. Igår slapp jag förkylningen, snuvan, hostan och febern och det gjorde även biverkningarna mindre svåra att uthärda. Tillfället jag väntat på hade kommit.

Det har fallit snö över Katrineholm under flera dagar, inga stora mängder i timmen men kontinuerligt och det har sakta byggt upp snötäcket till ca 15cm. Under snön ligger isen kvar på vägarna men nu ser man den inte. Å andra sidan behöver man inta ta så många steg på gångvägarna innan man känner hur fötterna halkar undan i klivet. I värsta fall faller man.

Det var alltså snö på marken och snö i luften men det fanns trots allt lite ljus mitt på dagen. Nu skulle jag gå min vanliga runda förbi Backa och bort till Krämbol och så hem. I och med att jag berättat det vet ni vid det här laget vilka miljöer jag kommer att röra mig i och vad jag då kommer att få se och försöka fånga på bild. Jag kommer därför inte att orda så mycket om det utan så här såg det ut.

Duveholmssjön.

Värmbol.

Backasjön.

Backa gård.

Nypon.

Hovmanstorp.

Istapp.

Dovhjortar vid Hultstugan.

Dovhjortar i närheten av Bonneråd.

Ån vid Genne.

Sträckan mellan Backa och landsvägen vid Bonneråd var oplogad och det kom att ta mera kraft än jag trott så att halka runt Krämbol avstod jag. Man kan naturligtvis undra över hur många gånger snön under fötterna gled undan på isen och fällde mig. 5 rovor satte jag och varje gång reste jag mig med ett skratt.

6 kommentarer:

baraenbildavmig sa...

Otroligt vackra vinterbilder! Den två första och den sista njuter jag nog mest av. Förstår att du hade roligt.

BeBest sa...

Tack Du! :-)
Jo jag hade riktigt trevligt då jag var ute. Det kändes också av att jag varit krasslig en en tid. Konditionen hade försvunnit och det kom litet träningsvärk efter.

NatureFootstep sa...

5 rovor, det var värst. Kanske värt det för bilderna i alla fall. Jag ramlade för ett par veckor sedan och jag har problem med h hands handled. Det verkar ta tid att läka. :(

BeBest sa...

Det är ju en smula pinsamt att falla men de här gångerna gick det bra och inte ens ett blåmärke. Hur det går nästa gång vet man ju inte. Turen kan inte stå en bi jämt.

Anonym sa...

Härligt att du piggat på dig! Sätt på dig broddar nästa gång du ska ut i halkan!! Bara en liten ödmjuk:) tanke från mig. / Monika

BeBest sa...

Tack för din omtänksamhet Monika! :-)
Jag har väl haft någon tanke om att skaffa broddar men det lär nog inte bli av. Orsaken kan vara att risken att jag låter bli att använda dem, vida överträffar chansen att jag någon gång skulle använda dem.

Skicka en kommentar