Gryning

Gryning

söndag 1 februari 2015

Februari


Jag närde förhoppningar om en riktigt kall och snörik januari. Jag tycker nog att den månaden mera regnade bort än snöade in. 

Större delen av den gångna tiden har jag varit helt ur slag. Jag tror det har med mina mediciner att göra. Det är väl tänkt att de ska få mig att må bra eller åtminstone bättre men biverkningarna tar mer än vad tabletterna ger. Jag är trött, håglös och värre oföretagsam än jag varit på mycket länge. Det är väl det pris jag får betala för att mitt blodtryck ska ligga inom normala värden men det kostar på.

Vad som händer i februari vet jag inte men någon ljusare framtid känns det inte vara på väg även om dagarna blir längre. På väggen hänger en ett foto från slutet av förra årets februari.



15 kommentarer:

imsys sa...

De många månader av blöta och mörker har fått de flesta att tappa sugen. Jag väntar på en gnutta sol för att testa om det är fel på autofokusen på min nya kamera eller ej. Det är ett hopplöst företag i evigt mörker. Hoppas vi får sol i framöver så livsandarna vaknar!

BeBest sa...

Nog vore det trevligt med lite sol alltid! Det var länge sedan jag kunnat njuta av de få soltimmar som vi hitintills fått. Jag orkar inte ta mig ut medan solen är uppe. När biverkningarna släppt är det redan kväll.

Anonym sa...

Om jag får komma här nu och vara "lite så där" så minns jag att du den här tiden de år jag följt dig känt ungefär på samma sätt och talat om det här i bloggen. För den skull är det förstås inte mindre besvärligt nu men jag menar att det kanske kan vara dig till tröst om du kan tänka att det ändå kommer att gå över, om inte förr så när våren, fåglarna och solen kommer tillbaks på riktigt, naturen lever upp och du kan ta med kameran ut och njuta igen. Tills dess: Kram från mig. / Monika

baraenbildavmig sa...

Det har varit en lång och eländig mörkerperiod med regn och slask. Du hade ju någon sorts influensa eller kraftig förkylning också och det tar alltid tid att komma igen ifrån. Och så de nya medicinerna. Det har varit svårt att hinna ut mer än någon gång, det är sant, det finns inte långa stunder av ljus. Jag kämpar också med det mesta och lite till.

BeBest sa...

Monika, du har rätt i att jag brukar gnälla över vintervädret de dagar och veckor som molnen hindrar solljuset att komma igenom. Det som gör det så mycket värre nu är att biverkningarna av medicinen lår ut mig de närmsta 4 timmarna efter att jag tagit den och sen är jag rätt seg ett par timmar till. Jag hade tänkt tvätta idag men det blev inget av med det. Jag får försöka hitta en ny tid och ta den så att jag kan vänta med medicinerna till efteråt.

BeBest sa...

Jaa, Du, de här medicinerna har både verkan och biverkan och det känns av ska jag säga. Det stod i bifogad beskrivning av hur tabletterna fungarde att biverkningarna skulle försvinna med tiden men för närvarande är det endast tiden som försvinner. Jag ska väl bli kallad till återbesök och då ska jag ta upp frågan om jag har fått en för hög dos. Jag har fått motsvarande dubbel normaldos.

baraenbildavmig sa...

Det är mycket med det där. Du kanske inte ens ska vänta tills du blir kallad. Jag fick i början av mitt höga blodtryck en medicin som jag reagerade så där på. Jag var så trött att jag måste intala mig att nu tar du ett steg och sen tar du nästa. Nu har jag fått byta ut min astmamedicin mot två nya och det känns som de bara ger mig andnöd och hjärtrusning. Går förmodligen inte bra ihop med betablockarna. Ring och få en tid för att diskutera medicinen!

Anonym sa...

Jag hoppas att du får hjälp mot biverkningarna! Dem ska man inte behöva ha men jag vet att det inte är så enkelt. / Monika

BeBest sa...

Den nya medicinen jag fått ska tydligen vara en såväl alfa som betablockerare och det är den som tycks vara boven i dramat. Innan hade jag en betablockerare men sattes ut. Idag ska jag se ifall jag stupar om jag inte lägger mig då jag känner att biverkningarna är på väg. Normalt gör jag ju det och sen sover jag ett par timmar och är slö och oföretagsam några timmar till efter det jag vaknat.

Det finns i alla fall något som är bra. Jag går ner i vikt.

Ygraine sa...

Great photo...a lot like our weather here in England at present.
I am so sorry to hear you haven't been feeling too well recently. The side effects of some drugs are often quite horrible, aren't they?
Here's hoping you feel a lot better soon...:)

Anonym sa...

Se där, en biverkning som kanske inte gör så mycket;). / Monika

BeBest sa...

Thank You Ygraine! :-)
My blod pressure is under control now, but I still need these powerful pills to keep it on a normal level. The side effects are something I have to stand, it's more or less a matter of do or die ... and anyway I'm still alive and kicking.

BeBest sa...

Så är det Monika! :-)
Det är bara att ta det som en prövning och hjälper medicinen mig att gå ner, när jag själv inte orkar gå, så får det väl vara godkänt ändå.
Nu har jag haft ett par dagar som varit uthärdliga så kanske det går åt rätt håll med biverkningarna nu när förkylningen givit med sig.

NatureFootstep sa...

en vacker bild :)

BeBest sa...

Tack NatureFootstep! :-)

Februari var en svag fotomånad för mig förra året. Jag hade önskat att jag hade ett annat foto att komma med men det fanns inget som var mer passande trots allt. Idag går bilden inte att ta om. Delar av den lutande sälgen sågades bort i höstas för att bereda plats för en transport av en grävskopa.

Skicka en kommentar