Gryning

Gryning

måndag 16 februari 2015

Juryn har haft sitt sammanträde


Det har pågått en fototävling. Man fick delta med högst 10 foton och de skulle visa motiv som passade i klasserna vinter, vår, sommar och höst. Fotona skulle vara tagna i Sverige. 

Tävlingen avslutades den sista januari i år och i går söndag gjorde juryn sitt val. Resultatet är inte officiellt än så hur det har gått för mina bidrag vet jag inte. Det var dessa foton jag deltog med.

Vinter.




Vår


Sommar




Höst

Nu får vi vänta någon vecka, innan vi får veta hur det gått. Jag har personligen en vinnare. Det är inget av mina foton.

14 kommentarer:

Märit i Mariehem sa...

Tillhör inte proffsen på något vis, men nog tycker jag att du har foton som bör ha en chans till pris! Håller tummarna!

baraenbildavmig sa...

Håller med Märit. Din hjort i gräset är en favorit och sjöröken och … men din header är en riktig vinnarbild!

BeBest sa...

Tack Märit! :-)

Det är många som vill vara med och dela på vinsterna. Det fanns några riktigt skickliga fotograf eoch många som jag och några få som chansade men kanske inte riktigt nådde upp till genomsnittsnivån.
Det finns många sätt att fånga en bild på. Några gör som jag, strövar runt och försöker hitta något intressant, andra försöker skapa bilden genom att arrangera föremål och aktörer så det ska se attraktivt ut. Det fanns bägge sorterna i tävlingen och några mittemellan också. Hur juryn väljer vet jag inte men det fanns definitivt foton av utmärkt kvalitet av alla slagen. Min vinnare är en skicklig fotograf med egen hemsida. Här finns det fotot jag tror på. Det är tranorna i morgondimman på myren.
http://www.srfoto.se/blandat1.html
Den bilden klår jag aldrig! Han finns med i samma grupp på Facebook som jag och där hade han visat fotot så jag visste precis vem det var.

BeBest sa...

Tack Du! :-)

Min header var med i förra tävlingen utan att placera sig. Det är samma jury nu och jag tror det krävs mer än en soluppgång för att de ska nicka gillande, speciellt om de redan sett fotot.
Hjorten kanske har en chans men säker kan man inte vara. Vinner hela tävlingen gör den inte. Det är jag säker på!

baraenbildavmig sa...

Jo, jag vet att din header tävlade tidigare, men man kan vara vinnare på många sätt. Det är alltid svårt att veta vad en jury fastnar för. Jag vill minnas att det fanns rätt många bilder med den där extra känslan som en tävlingsbild ska ha. Jag håller med om att tranbilden är bra, men det fanns flera riktigt bra bilder.

BeBest sa...

Det jag gillar med tranorna är dels miljön, dels ljuset och så självfallet motivet och bildens komposition. Jag misstänker att fotografen fått tips om stället eller kände till det sedan tidigare och begav sig dit i god tid på morgonen för att invänta soluppgången. Troligen satt han och frös uppe i ett jakttorn för att få en bättre överblick. Jag hade gjort sammaledes om jag hade haft möjligheten.

baraenbildavmig sa...

Jag har tittat en gång till och ja, det är magi över bilden. Jag kan tänka mig att du hade gjort likadant, det har du ju visat med dina bilder, att du lär dig när och var vissa bilder är möjliga att ta och försöker vara på plats och passa ögonblicket, med framgång.

BeBest sa...

Det blir så när man rör sig inom samma områden, man lär sig vad som finns och vad som kan vara möjligt om turen är med en.

baraenbildavmig sa...

Har du lyckats återställa bilderna på din blogg?! Vad var felet, vet du det?

Anonym sa...

Dina foton är fantastiska tycker jag och tror att du kan vinna. Den som kronhjorten tittar på dig är speciell, det kan nog juryn tycka också. / Monika

BeBest sa...

Jag kan få tillbaka fotona i de olika inläggen om jag redigerar om dem. Jag har gjort så med inläggen från 2015 men inte i de övriga inläggen. Det tar tid att få till det och det får bli någon gång då jag har lust.

BeBest sa...

Mina foton är väl så där men det det finns faktiskt många som visar samma typer av bilder som jag och därtill har skapat bättre foton på grund av bättre utrustning och bättre kunskaper. Min förmåga ligger på en ordinär bysnillenivå.

Anonym sa...

:o)

BeBest sa...

:-D

Skicka en kommentar