Gryning

Gryning

måndag 9 februari 2015

Utmärkta foton


Det är väldigt lite som lockar mig att gå ut för närvarande. För att fördriva tiden i väntan på att lusten ska återkomma, ägnar jag mig åt att försöka märka mina foton. Först trodde jag att det skulle bli ett lätt jobb och snabbt avklarat. Det visade sig vara ett misstag! 

Det går att använda samma märkning och mekaniskt sätta den i samma hörn på samtliga bilder men det blir fult. Därtill tycks det bli så att signaturens storlek då blir avhängigt bildens bredd. Brett panorama ger en vidlyftigt störande signatur, smalt foto ger ett knappt synligt märke. 

Signaturen måste alltså anpassas till storlek, färg och placering allt efter hur fotot ser ut. Det hade jag inte räknat med men det är av misstagen man lär sig. Nu blir jag tvungen att göra om markeringen på över hälften at bilderna. Det hade jag heller inte räknat med men å andra sidan har jag något att göra medan tiden går.


2 kommentarer:

baraenbildavmig sa...

Det lät lite bökigt men då vet du att du ska märka undan för undan.

Kunde inte vädret locka dig ut idag? Jag hade planerat en promenad i samband med besök i staden men det blev ändrade planer. Nästan vårväder idag.

BeBest sa...

Nej jag stannade inne men nu är jag klar med ©-märkningen av fotona, så i morgon blir det åtminstone en promenad till affären.

Skicka en kommentar