Gryning

Gryning

söndag 22 mars 2015

Det blev som förväntat onödigt gott


Jag fick för mig att jag skulle göra något av de frysta kycklingfiléerna jag skaffade i början på veckan.  Som alltid då jag lagar mat sker tillagning efter principen man tager vad man haver och kryddar det en gång till. Det jag hade var pasta, krossade tomater, en burk svamp, och två påsar med olika frysta grönsaker.

Jag började med att steka de halvtinade kycklingfiléerna under lock på medelvärme och kryddade med många olika kryddor. Chili, enbär, citronpeppar, salt, curry och några till kryddor ingick i anrättningen. Då filéerna var nästan färdiga hällde jag över spadet från svampburken samt ett par tre, små duttar viltfond. Så fick allt detta gotta till sig under stekpannans lock. 

Under tiden förberedde jag pastan. Jag hade pasta modell skruvar. Även den kryddades en gång till med salt, vitpeppar, chili, curry, muskot och ingefära. Jag gör gärna pasta som smakar likt vanliga vanliga makaroner, utan det ska vara lite mersmak på det.

Kycklingfiléerna togs ur pannan och skars i småbitar innan det fördelades på matådorna. Kvar i pannan fanns nu kryddspadet från filéerna och svampen. I detta hamnade svamp och en rejäl mängd av de frysta grönsakerna samt de krossade tomaterna. Detta fick koka tillsammans under lock tills grönsakerna blivit färdiga. Röran var i slaskigaste laget så jag redde av den med en vetemjölredning. 

Pastan hade redan blivit klar och hamnade i en stor bunke. I den blandades därefter grönsaksröran ned och fördelades över matlådorna och som sagt, det blev onödigt gott.

2 kommentarer:

baraenbildavmig sa...

Det lät rejält gott och kryddigt!

BeBest sa...

Jag och därtill även riktigt mättande.

Skicka en kommentar