Gryning

Gryning

lördag 14 mars 2015

Dimmig morgon


Jag hade inte tänkt att gå särskilt långt igår, till affären och tillbaka kändes vara en lagom plåga för ryggmuskulaturen. Veckans två vandringar fram och tillbaka till Sjöholm hade satt sina spår i gubbens förtvinade muskler. Trots det var det ett ögonblicks verk att ändra på planerna om en dags stillsam vila. Ett ögonkast ut genom fönstret avgjorde allt. Det var dimma ute!

Under kroppens värksamma protester begav jag mig ut i ottan. Målet var att få dimmiga vyer av gryningen vid Sjöholm. Jag hoppades att dimmorna inte skulle stiga alltför högt så solen skulle skymmas. Vädergissarna trodde sig ha sett en klar morgon i sin kaffesump och jag chansade på att de tolkat koppens sista grums rätt.

Dimman var tät.
Dimman var väldigt tät även vid Sjöholm. Stundtals såg man inte så mycket mer än högst 50 meter framför sig. I väntan på att solen skulle komma och börja städa upp, gick jag in i beteshagen och plåtade träd.



Solen hade under tiden varit uppe i tre kvart men ännu inte rått på dimman. De vyer jag ville åt fick jag inte. Det var bara att ta sin värkande rygg och knalla hemåt så sakteliga. Då gick jag verkligen med korta steg och krokig rygg likt en gammal utsliten och värkbruten gubbe.

Jag valde den genaste vägen hem och det innebar en stig genom skogen. Dimman började fällas ut som små iskristaller och de fångades av spindelnäten.

Intill Luvsjöängen finns en annorlunda björk. Varför den fått den formen vet jag inte men trädets förmåga att överleva har varit stark.
Dess närmre jag kom hemmet, dess mer ljusnade det. Här är sikten ut över ängen mer än 100 meter.
Nästan hemma såg jag en flock kråkor uppe i en björk. Bakom björken fanns en ljus fläck på himlen, vilken berättade att solgenombrottet var nära. Jag tänkte försöka mig på ett foto av kråkorna innan solen hunnit få upp ett hål. Jag hann inte. Gå till affären orkade jag inte heller så det får bli dagens utmaning.

3 kommentarer:

baraenbildavmig sa...

Det blev fina dimbilder trots att och dimma inte ville samarbeta. Träd i dimma gör sig bra. Men lite extra är de frostiga spindelnäten, särkilt den nedre i form av en hängmatta. Väldigt läcker!

Det är lätt att förta sig när kroppen inte är på topp. Hoppas att du orkade ta dig till affären!

baraenbildavmig sa...

"sol och dimma". Rätta gärna.

BeBest sa...

Tack Du!

Jag kan ta bort alla kommentarer men endast redigera mina egna.
Jodå sent om sider kom jag iväg men även idag kändes det på i ryggen. Jag tror de musklerna har ruttnat helt under vintern.

Skicka en kommentar