Gryning

Gryning

fredag 13 mars 2015

Klar morgon


Åter stod jag i nattfrosten i beteshagen vid Sjöholm och inväntade soluppgången. Över Katrineholm löpte två stråk av rök. Det ena gick strax över skogsranden och kom från Boo Forssjö sågverk långt bortom staden. Något högre låg röken från kommunens värmeverk till höger i bild.
Intill vassen uppehöll sig en liten grupp sångsvanar. De tre i mitten simmade solen tillmötes.
Solen kom snart upp och steg raskt. Sjöisen och vattnet på den färgades i gyllenbeiga toner.
Snart spreds ett svagt dis från tinande frost över sjön.
Det bländande starka ljuset blev svårt att kontrollera. Inte ens om man sökte sig in i skuggan gick det särskilt väl. Hela trakten var fångad i ett gyllene ljus som färgade allt.
Just nu är det dimma ute och luftfuktigheten förväntas vara hög under morgonen. Är det dags för årets först dimbilder?

2 kommentarer:

baraenbildavmig sa...

Det måste vara en nästan religiös upplevelse när allt färgas i gyllene toner av den stigande solen. Fin bildserie och lite extra med sångsvanarna som du hade beställt dit som rekvisita!

BeBest sa...

Tack Du! :-)

Det var absolut en speciell känsla medan ljuset ökade men samtidigt ställde det till besvär. Jag får solen rakt in i kameran och då blir det missfärgningar av omgivningen i rött och lila förutom att det blir gula prickar och fläckar. Sådana fel duger inte att visa och de förstör därför helt många möjligheter och kräver en hel del jobb för att få bort det värsta där jag ändå försökt få till ett foto. Vassen är den som drabbas mest. På fotona jag visar här, har jag klippt bort det mesta av det eländet.

Skicka en kommentar