Gryning

Gryning

fredag 27 mars 2015

Många mönjeliljor blir det

Jag lät pollinera blommorna och hoppades att något frö skulle bildas. Jag blev bönhörd över hövan! Det bildades frukter som efter hand växte till och efter ca 18 månader var mogna. Då vid årsskiftet 2014/2015 tog jag ut fröna och satte ned dem till hälften i vanlig blomjord. Flera frön hade då redan börjat gro inne i frukten.

Det dröjde inte länge innan de första bladen började visa sig och sen växte de till i storlek och antal. Det var närmare 70 frön som hamnade i jord. Några ruttnade bort men idag har 51 frön grott och jag hoppas på 3 till.
Nu har jag nästa bekymmer att ta ställning till. Vad ska jag göra med alla dessa mönjeliljor. Jag har inte plats för dem när vuxit på sig och behöver större kruka.

2 kommentarer:

baraenbildavmig sa...

Imponerande! Du får sälja dem på Blocket eller på Tradera!

BeBest sa...

Antagligen blir jag tvungen till det om ingen vill få några.

Skicka en kommentar