Gryning

Gryning

söndag 1 mars 2015

Mars


Ny månad och nytt foto på väggen.
Jag är dock inte helt klar med februari än. Jag var ut en stund på kvällen igår för att försöka få foton från solnedgången. Det gick inte så bra. Det kom upp moln som ställde sig i vägen. 

Jag gick mot Krämbol. Till en början såg allt lovande ut ...
men det gick som sagt att ändra på. Redan vid skogsdiket hade skuggorna tagit över.

I ett öppnare läge återspeglades ljuset från det gultonade diset i ett åkerdike.
Vid Krämbol började molnen ta för sig av himlen och skymma solen.
Grågässen har kommit.
Solen försökte väl så gott den kunde men det blev inte de vyer jag hoppats på.
Eftersom den vackra solnedgången jag trodde skulle komma istället försvann bestämde jag mig för att försöka se ifall det gick att få någon bild av hjortar eller rådjur. Djuren borde vara på väg ut ur skogen finnas ute på åkrarna vid det här laget. Rådjur hade jag redan sett på långt håll men inga hjortar. Vid Hultstugan borde det finnas. Jag gick dit men stannade för att fånga det sista av kvällsljuset vid Bonneråd.
Det fanns en ensam dovhjort ute på åkern. Jag tor det var en hind men ljuset var så svagt att det var omöjligt att avgöra. Fotona blev mest en grynvälling i sotiga nyanser.

I det läget kom nästa infall. Jag skulle pröva att få nattfoton där bebyggelsen speglar sig i sjöarnas vatten.
Tja det gick väl sådär det också men kanske behövdes det mera övning. Prövade att ta flera foton på vägen hem.
Jag hade behövt stativet för att fotona skulle bli helt lyckade.

2 kommentarer:

baraenbildavmig sa...

Det översta nattfotot med speglingen är väldigt fint.Tack för tipset, det är något jag glömt bort att prova! Fotot med det gultonade kvällsljuset är häftigt. Gässen gillar jag för deras dekorativa ränder. Det är lurigt med vädret nu, det gäller att skynda sig om man ska hinna med det man tänker.

BeBest sa...

Vädret är definitivt inte på min sida!
Jag fick några fina foton av solnedgången i månadsskiftet februari/mars 2013 och trodde det skulle kunna bli möjligt att om inte direkt återupprepa dem igår så åtminstone få till något liknande. Så blev det inte och ju längre fram mot våren vi kommer ju mer kommer solens bana att förändras. Solnedgången kommer då att hamna långt till höger om bilden från Krämbol.

Skicka en kommentar