Gryning

Gryning

onsdag 18 mars 2015

Vårmorgon redan


Innan gryningen var jag på väg att möta solen. Månen liknade mest ett märke efter en nagel.

Jag passerade genom öppningen under järnvägen ock vek sen av mot höger för att följa en förbättrad promenadväg. (Fotot nedan är från 2014.)

Järnvägtrafiken till och från Norrköping går på en bro över Duveholmssjön. Nu har man ordnat en separat bro för oss som använder apostlahästarna. Det var den jag ämnade använda. Ute på sjön fanns det ännu en del is kvar men även gott om öppet vatten. Där såg jag dessa storskrakar.
Gryningen närmade sig och ljuset tilltog. Fotona nedan är tagna från den nya gångbron.

På andra sidan sjön har man anlagt en ny promenadväg fram till Duveholms herrgård. Den blir nog bra när marken hunnit sätta sig. Herrgården har anpassats till nutid och blivit en restaurang. Det är vackert där.



Från en av alarna intill kanalen ovan spelade och sjöng en stare för mig.
Jag fortsatte vidare och på hemvägen hittade jag ett träd där en nötväcka var i färd med att städa upp i ett gammalt boträd. Antagligen tänkte den själv överta hålet. Den var så upptagen att den knappt hann med att se åt mitt håll.
Och snart går solen upp igen ...

2 kommentarer:

baraenbildavmig sa...

Du fick med dig fina foton från din morgonpromenad. De från gångbron på soluppgången gillar jag mycket och även den romantiska bilden med kanalen med den vita bron längst bort. Mycket vackert! Sen undrar jag om du har fått kromatisk aberration på bilden med staren. Det beror väl på zoomen i så fall.

BeBest sa...

Tack Du! :-)

Det är mycket möjligt. Min standardinställning innebär Iso 100, F 2.8, max zoom vilket motsvarar 648mm på en vanlig kamera samt bländarförval. Det brukar medföra en urfrätt himmel och risk för blåtoner i grenar. Vanligen väljer jag därför HDR men det alternativet kräver att motivet inte rör sig. Är det risk för rörelse är det istället inställningen med bländarförval jag tar till och hoppas att jag i efterhand kan få bort de värsta felen. Månen och alla fågelfotona är tagna med bländarförval men resten är HDR.

Skicka en kommentar