Gryning

Gryning

onsdag 8 april 2015

En slags fotosafari i naturen


Jag gav mig ut en stund igår eftermiddag. En vana jag lagt mig till med är att ta ett foto i början av promenaden. Den här gången blev det en backsippa i en trädgård.
Jag ämnade i lugn takt knalla bort till viltvattnet vid Östra Vingåker för att om möjligt få se de stora dovhjortarna igen. Nu visade de sig inte men det fanns en flock hindar med kalvar ute på åkern med den speciella udden. 
Vid viltvattnet ville jag se ifall svarthakedoppingen var på plats och sedan känna efter om kroppen var i form för ytterligare ansträngning och i så fall gå bort till Boda kvarn för att om möjligt få foton på forsärlorna. Kroppen ville inte vara med på en utökad promenad och som tur var hittade jag även svarthakedoppingen.
Eftersom det finns många fågeldammar i området kikade jag lite extra på de närmaste. I en fanns en kniphane, vilken ville imponera på sin hona och visa vilken baddare han var på att kasta vatten.
På återvägen stannade jag till vid åkern med udden. Det var inte så många hindar kvar ute på åkern men udden hade något nytt att erbjuda.
Älgar ser jag inte varje dag numera, så jag bjuder på ett foto till av kon och kalven. Snart ska kon stöta bort kalven och sedan föda sin nästa.
Än var det långt till solnedgången så jag tänkte göra en lov bort mot Hovmanstorp och Backa för att gå vandringsleden tillbaka ut på landsvägen vid Genne. Intill vägen hittade jag tibast.

Det gick tranor på åkern vid Hultstugan.
Jag hittade mer tibast och gullpudran vid kärret mellan Hultstugan och Hovmanstorp stod i full blom. Den växten kostar inte på sig några extra granna kronblad i blomman utan låter de vanliga bladen och dofter få vara lockbete så ståndarna och pistillerna får den hjälp av insekterna som de behöver.
Kärret på andra sidan skogsvägen stod nästan bräddfyllt med vatten.

Vid Hovmanstorp kunde jag inte låta bli att än en gång fotografera den gamla stugan medan kvällssolen sken på den.
Intill vägen mellan Hovmanstorp och Backa gård såg jag en väldigt ljus blåsippa. På ungefär samma ställe såg jag en likadan förra året.

Den här skogsvägen har blivit utfartsväg för folket vid Backa sedan bron vid Värmbol kollapsade.  Det finns ett annat alternativ också men det är en längre sträcka. Vid Backa gård såg jag inga hjortar men väl en kråka och en hare.
Jag såg även ett rådjur men det löpte undan så jag fick ingen möjlighet att ta en bild av det. Fast kanske skulle det kunna bli möjligt vid Krämbol. Jag beslöt att utöka promenaden dit. jag En av de vyer jag ofta fotograferar är den här från en av beteshagarna.
Eftersom bron inte längre är brukbar var jag tvungen att välja vandringsleden kring Backasjön.  Det pågick gäddlek kring buskar och träd intill den översvämmade stranden.

Halva leden är lätt att gå men eftersom den fallna bron dämmer mycket av vattnet som ska rinna vidare har vattennivån i sjön stigit högre än vad man beräknade då man anlade leden. Många av spängerna står under vatten och har man inte stövlar på sig, får man försöka hitta andra möjligheter att ta sig fram där. 

Jag hade inga stövlar så jag försökte kringgå de värsta problemen. Det var inte helt enkelt det heller. Det fanns två breda vattenfyllda diken att ta sig över innan man kunde leta sig vidare över en med gran planterad åker upp mot vägen. Nu hade någon handlingskraftig människa försökt anlägga broar med hjälp av ris och murkna stockar. De lär inte hålla i evighet men nu vet jag hur läget är och så länge vattenståndet är högt i sjön kommer jag inte att gå vandringsleden.

Solen hade vid det här laget hunnit gå ned. Vid Krämbol såg jag intet rådjur alls men kanske kunde något av rådjuren vid Luvsjöområdet vara synligt. Jag hade turen med mig och fick ett suddigt skymningsfoto av en råget. Därmed hade jag fått till en triss i hjortdjur.
Kvällen mörknade fort men det fanns ännu lite färg kvar på himlen.
Jag kom hem och promenaden hade bjudit på positiva överraskningar, galna infall och oväntade strapatser.

7 kommentarer:

baraenbildavmig sa...

Har tittat in men kommenterar senare, Migränaura.

baraenbildavmig sa...

Åter kom du hem med kameran full med djur och växter. Älgkon med kalven i skogsbrynet (bild två) är som en tavla. Tranan som spatserar gillar jag mycket, kärrspeglingen där man knappt ser vad som är spegling och vad som är stammar är läcker, stugan, den ljusa blåsippan… och solnedgången. En lyckosam fotosafari alltså. Backsippan så klart, men lite fusk är det att den är odlad. Hos oss har de inte kommit än.

BeBest sa...

Tack Du! :-)

Just den där udden där älgarna nu befann sig har jag berättat om förr och den producerar då och då små tavlor. Oftast är det dovhjortar men den här gången överraskade den mig med att visa fram älgar. De är inte så vanliga här. Claestorp skjuter inga älgar för närvarande och räknar inte med att kunna göra det inom överskådlig tid. Älgarna har foderbrist och kommer till korta i konkurrensen med dovhjortarna om det vinterfoder som finns. Av den anledningen producerar inte älgkorna inom Östra Vingåker idag inte tillräckligt antal kalvar för att kompensera för naturlig avgång och trafik.
Skulle man öka utplanteringen av tall på hyggena kanske det kunde gagna älgarna mera men idag är det endast gran man planterar och hjortarna tar grenarnas näringsrika årsskott innan älgarna kommer till.

Anonym sa...

Du tar så otroligt fina bilder! Det översta på backsippan är ju en vinnarbild i vilken fototävling som helst. Sen älskar jag foton på alla djur, älgen med sin kalv och älgen med rådjuren, den med haren är rolig också. / Monika

BeBest sa...

Tack Monika! :-)

Det var en dag då jag fick med mig foton av fågel, fisk och mittemellan och lite till. Jag var faktiskt rätt nöjd då jag kom hem. Älgar ser vi inte så ofta här. Fotot av älgarna och de två unga dovhjortarna hade jag först inte tänkt visa eftersom man inte såg så mycket av älgarnas huvuden. Det var så att säga inte ett foto i min stil.

Bibbi sa...

Underbara bilder... nu får jag sitta och titta länge! Jag hittade en länk i kommentarsfältet hos mig... för länge sen och ville kolla vart den ledde. Så nu är jag här och njuter av alla fina bilder!
Ha det gott och låt kameran jobba. (min har vilat länge nu!)

BeBest sa...

Tack Bibbi! :-)

Jag minns inte att jag besökt din blogg men troligen har jag gjort det eftersom min länk fanns där. Jag knallar då och då runt med kameran här i krokarna kring Katrineholm. Jag föredrar att gå ensam i naturen framför att gå och trängas i stan.
Jag såg att du sysslar med kreativt handarbete och jag blev verkligen imponerad. Jag är oduglig på nål och tråd. Sy i en knapp kan jag men där går också gränsen för min förmåga. Min syster och min yngsta dotter däremot är duktiga med nål, tråd stickor och garn.

Skicka en kommentar