Gryning

Gryning

måndag 6 april 2015

En spännande påskdag


Vädret var något lynnigt. Stundom sol, stundom moln samt byig vind. Jag for till Boda kvarn för att se ifall forsärlorna var på plats. Så var fallet men jag hann inte fotografera dem innan de skrämdes undan av den här glade, vänlige och lekfulle gossen.

Jag for till andra ställen där forsärlorna brukar finnas. På väg mot strömmarna vid Forsa bruk såg jag en stor flock hindar och kalvar ute på en åker nära Claestorp. Jag räknade dem till 23 st på bilden. Det är mycket metodiska när de betar med hela flocken på linje.


Jag kom också till Forsa men såg inga ärlor. Däremot återsåg jag på hemvägen de stora dovhjortarna vid Knutsdal. 
Hjortarna gick så att jag kanske kunde ta mig nära dem från skogskanten bakom dem. Det lyckades också. Under tiden jag for bort till andra sidan hade dock djuren flyttat sig en bit. De hade gått ned mot en sänka och syntes inte. Jag gick då helt öppet ut på åkern och upptäckte dem alldeles intill mig, De hade skymts av ett litet stenröse och betade intet ont anandes på linje ca 15 meter bakom stenarna och jag befann mig ungefär lika långt framför röset. Just där jag stod doldes jag av en större sten men jag såg hjortarnas ryggar och lite mera av den ena dovhjorten.
Hjortarnas riktning var upp mot mitt håll. Vinden låg rätt stadigt på från höger i bild, så jag riskerade inte att den skulle avslöja mig där jag stod fullt synlig på andra sidan stenarna. Då och då höjde någon av hjortarna blicken för att se ifall något farligt kunde anas. Inte ens den här gången blev jag avslöjad.

Sanningens minut skulle dock komma. Det var  hjorten på den vänstra sidan som upptäckte mig och gav sig av med kompisarna efter. De visade ingen panik. Ett relativt snabbt men ändå värdigt trav skulle jag nog kalla det. De kan löpa oerhört mycket snabbare om det skulle krävas.
Så stannade hela gruppen och iakttog mig utan att visa någon större blyghet eller rädsla. Jag passade på att ta ett foto av dem.
Hjortarna stannade där en stund men då jag var på väg åter till bilen drog de sig in i skogen på ungefär samma ställe jag såg dem i torsdags. 

Min bil stod vid ett av viltvattnen och där pågick ett lustfyllt bad.
Idag ska bilen återlämnas. 

2 kommentarer:

baraenbildavmig sa...

Du fick några riktigt fina foton på hjortarna!

BeBest sa...

Tack Du! :-)

Ja jag hade såväl turen som vinden på min sida.

Skicka en kommentar