Gryning

Gryning

lördag 18 april 2015

Om tingens i sig inneboende ...


Igår kväll hade jag tänkt sätta mig vid teven en stund. Det sker inte varje kväll kan jag säga men några gånger i veckan blir det allt. Min tv lät då meddela att den inte hittade någon signal och därför inte kunde visa hur Ingemar Stenmark for fram värre än i Madonna di Campiglio över dansgolvet. 

Det kändes snopet men var en förlust jag ändå kunde bära men vad värre var, jag ämnade även idag slå mig ned i soffan och då se på speedway! Blev det ingen ordning på signalerna skulle det nöjet utebli och det skulle jag nog gräma mig mer över. Det första jag gjorde av att kontrollera att kablarna mellan tv-apparaten, tv-boxen och kabelmodemet samt uttaget i väggen var intakta och satt rätt. Kontrollen medförde ingen skillnad. 

Nu hade jag gjort vad jag kunde beträffande signalerna. Nästa steg blev att ringa supporten på Bredbandsbolaget. Jag placerades i telefonkö. Väntetiden uppgavs bli omkring 22 minuter. Den blev tämligen vida omkring det. En knapp timme senare var det dock min tur att få hjälp. 

Det var en svår uppgift att lösa. Alla tester som gjordes visade på att allt från bolagets sida och fram till min bostad var helt i sin ordning men min teve kunde likafullt inte hitta en signal. En ny kontroll av kablar och kontakter medförde dock ett framsteg. Det fanns ljud och en bild som for runt värre än Ingemar Stenmark i Madonna di Campiglio och på dansgolvet tillsammans. Alltså fanns en signal att försöka jobba på.

Nya gemensamma men lika fåfängliga försök att få apparaten att tolka signalen rätt. Än en gång var jag och tryckte, vickade och klämde på kontakterna medan den tålmodiga supporten febrilt sökte i Bredbandsbolagets databaser efter tips om möjliga åtgärder och en lösning. DÅ hände det! Plötsligt fanns bilden där, klar och fin som en sommardag!

Så nu ska jag snart slå mig ned i soffan igen och sen hoppas jag att det blir en fin speedway-tävling.


4 kommentarer:

baraenbildavmig sa...

Skönt att det löste sig till slut!

BeBest sa...

Ja och nu har jag sett speedwayen från Warszawa. Som tävling betraktat blev det ett totalt praktfiasko! 56000 personer i publiken bjöds på en tillställning där allt som möjligen kunde gå fel också gjorde det. Efter halva tävlingen avbröt man alltihop av säkerhetsskäl. Förarnas liv och hälsa stod för mycket på spel på en tillfällig bana som inte höll måttet eller tålde att användas för tävling.

baraenbildavmig sa...

Ajdå, det var illa! Hoppas att ingen kom till skada.

BeBest sa...

Varje sommar genomförs en turnering i vilken kvalificerade förare får delta. Tävlingarna sker i ett antal länder och genomförs på riktiga permanenta speedwaybanor men även tillfälliga som gjorts i ordning i hast inne på en idrottsarena. Den här tävlingen genomfördes i Waszawa på Polens nationalarena och skulle ske med pomp och ståt samt bli en slags tack och avskedsföreställning till en av världens främste speedwayförare, Tomasz Gollob. I över 20 år har han deltagit i GP-cirkusen men nu börjar åldern ta ut sin rätt då det gäller motivationen att fara runt i världen och tävla. Hemma i Polen fortsätter han dock ett tag till att köra liga-speedway.

Vid start använder man en så kallad start grind vanligen kallad starttejpen. Den ska vid start snabbt fara rakt upp och det ska ske lika fort och samtidigt på bägge sidor. Så var det inte nu. Det var mycket strul med denna startanordning. Om grinden inte fungerar kan man skippa tejpen och ta till plan B vilken innebär att en lampa lyser och när den släcks sker starten. Plan B är inte tänkt att ens behöva komma ifråga då det gäller ett välordnat arrangemang som en GP-tävling ska vara.

Nästa fadäs var banan. Det tar tid för en speedwaybana att bli i skick att klara en tävling. Banmaterialet måste få sätta sig och brinna ihop. I det här fallet lade man på materialet i tisdags och 5 dagar är för kort tid. Banan höll därför inte. Den blev spårig och gropig vilket orsakade flera fall och några hade kunnat sluta riktigt illa. Många förare gjorde också illa sig i handleder, axlar, ben och muskler men speedwayförare vet att en del skrubbsår, ont i kroppens alla leder och diverse benbrott hör till man kör ändå sedan skadorna setts över och läkt så mycket att man klarar att sitta kvar på hojen och vrida på gasen.

Något benbrott hann det inte bli den här gången men den svenske föraren Andreas Jonsson chansade på att han skulle klara att genomföra tävlingen och ställde upp med skadat knä men skadan förvärrades och han fick bryta i sitt andra heat.

Skicka en kommentar