Gryning

Gryning

onsdag 20 maj 2015

Ännu en gryningspromenad


Det är lite speciellt att tidigt en vardagsmorgon knalla längs en landsväg och det är tyst i omgivningen. Det är friskt i luften, i stort sett vindstilla och om en dryg halvtimme går solen upp och då ska jag vara framme vid viltvattnet. Trafiken på väg 55 från Norrköping är inom hörhåll och samma med trafiken på väg 52 till Örebro och järnvägen men inget hörs därifrån på långa stunder och den enda jag möter är tidningsbudet. 

Vad jag kan få se av vilt under promenaden vet jag inte då jag låser lägenhetsdörren och ger mig ut i nattmörkret men något brukar det bli. Vid det här laget har jag lärt mig att det är svårt att få användbara foton av djuren innan gryningen. Ljuden omkring mig kommer främst från fåglar. Jag hör rördrom, gök, björktrastar, koltrastar, taltrastar, näktergal, rödhake, stare, talgoxe, nötväcka, lövsångare, bofink, gäss, änder och tranor och någonstans inne i skogen skäller en upprörd råbock.

Så kommer jag då fram och jag går över till bortkanten av dammen. Från vägbanken ser jag denna grågåsfamilj.

Solen kommer upp och det grå diset över gräset och vattnet får nya färger.

Solen stiger och börjar värma, vilket i sin tur får daggen i gräset att dunsta. Dimmorna förtätas över vattnet och fångar in solljuset. Det går tack vare dimmorna att ta foton direkt mot solen.
Vänder man ryggen mot ljuset och fotar med ljuset framträder morgondiset i sin vanliga dimgrå kulör. Här är det en kniphona som hittat en sten under vattenytan att stå på och hennes uppvaktande hane som vill visa upp sin styrka och försöka hålla konkurrenter på avstånd.

Jag har sett vad som fanns framme på vattnet och lämnar viltvattnet. Solen stiger ytterligare och ljuset blir starkt men har fortfarande en varm ton, vilken hjälper de späda asplöven att visa sina röda toner.

I gräset glittrar daggen.
Uppe i en ask har en trädpiplärka fattat posto och sjunger höht morgonens lov.
Jag är snart åter vid Genne och tillbaka i bebyggelsen igen. Här vid bron börjar vandringsleden Backasjön runt.
Om en liten stund är jag åter hemma.

6 kommentarer:

Lillemor sa...

Underbart vackra bilder, och fint berättat

BeBest sa...

Tack Lillemor! :-)

NU har jag fått förhållningsorder att hålla mig hemma och i stillhet ett par dagar medan en en operation i käken läker. Att ge mig restriktioner brukar sällan löna sig.

Anonym sa...

Det var en fin promenad vi fick följa dig på, och så mycket fågelsång, en härlig morgon! Alla korten var så fina men den översta med grågåsfamiljen var allt lite extra, så fint att se dem stolta och vaksamma glida fram på vattnet med sina dunbollar där bak, nära föräldrarna. / Monika

BeBest sa...

Tack Monika! :-)

Det här gåsparet tror jag har blivit vana att posera. Jag har sett dem på en annan fotografs nytagna bilder från samma ställe.

Anonym sa...

Aha kul! Var rädd om dig nu när du op. käken, är nog inte så dumt att lyssna på tandläkaren i alla fall! / Monika

BeBest sa...

Ja,vi får väl se hur det blir med stillheten. Allt har sin tid och idag har jag inte gjort så många knop precis men jag mår bra och har inte ont. Är bara lite svullen på kinden där de höll på och jobbade men det går väl också över.

Skicka en kommentar