Gryning

Gryning

tisdag 19 maj 2015

Bäst som det regnade


Det kom en del regn igår. Det kom skurvis. Fram på eftermiddan öppnades det små gluggar bland molnen och då strilade det ner en aning solsken. Jag försökte passa på ett sånt tillfälle och ge mig ut att söka sångfåglar. Det börjar bli svårt nu. Lövmassan växer till och trädkronorna tätnar. Fåglarna gömmer sig lätt uppe i grenverket.

Det fanns gott om förgätmigejblommor.
En växt som jag försökt få besked om vad det är ser ut så här. Jag har nu fått veta att växten på fotot är häckvicker.

För första gången fick jag ett bra foto av en så vanlig och välkänd fågel som talgoxe. Liljekonvaljerna har inte slagit ut än men knopparna är framme.
En svartvit flugsnappare hade hittat en holk som den fattat tycke för. Nu ville han ha sällskap i holken.

Någon grönsångare såg jag inte men hörde. Däremot fick jag se denna fågel. Jag har fått hjälp att identifiera arten och det är en svarthätta, en hona.
Den där lila ärtväxten gillades av en åkerhumla.
Jag gick runt bland träden och letade småfåglar men det var för svårt. Jag kom inte i något bra läge på dem jag upptäckte och sen såg de till att få luft under vingarna. Den här granen har däremot fått för mycket på en gång så där har det susat färdigt.

Det finns även gott om buskvioler.
Jag kom upp på ett berg jag brukar kalla rådjursberget eftersom jag ofta såg rådjur där om vintrarna. Då fanns det någon som utfodrade dem med frukt, rotfrukter och grönsaker men det har upphört och rådjuren är inte där lika ofta. Det är en spännande miljö där uppe på berget och då jag var barn hade det säkert varit en ofta besökt lekplats.



Nu väntar jag svar från Naturhistoriska riksmuseet på en fråga. 

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jättefina bilder på småfåglarna! / Monika

BeBest sa...

Tack Monika! :-)

Skicka en kommentar