Gryning

Gryning

lördag 9 maj 2015

En fin torsdagsmorgon


Det börjar bli tidiga morgnar nu. I torsdags traskade jag innan soluppgången bort till Östra Vingåker. Jag har skaffat mig en rymlig reflexväst som jag kan ha utanpå jackan och även få plats med kameran under den. Nu skulle västen prövas och den fungerade som förväntat. Visserligen mötte jag endast två bilar under promenaden bort till viltvattnet men bilförarna såg mig på långt håll.

Jag upptäcktes även av ett vildsvin, ett rådjur och en dovhjort medan jag gick på landsvägen.


Ingen av dem drabbades av någon svårare panik av att se mig. Grisen och hjorten flyttade sig omkring 50 meter, stannade och fortsatte att studera mig därifrån. Rådjuret stod stilla hela tiden och iakttog mig medan jag passerade.

Det ser ut att kunna bli slånbär även i år.
Vid viltvattnet vilade skrattmåsarna på sina reden eller på grenar och stubbar från den forna vegetationen, vilken lämnats kvar för att just kunna ge plats för vilande fåglar och deras enklare bobalar. 

Gryning kom ungefär samtidigt som jag kommit över till fågeldammens bortre sida och ställt mig en bit upp på åsen där.

Jag upptäckte flera par av svarthakedoppingar bland annat dessa två. De hade bekymmer med en inkräktande sothöna och den bataljen ska jag återkomma till.

Även måsarna oroades av sothönor. Den här var ute för att stjäla bomaterial ur deras bo. Nu lyckades de inte undvika det,utan sothönan kom flera gånger för att norpa en lämplig kvist från måsboet. 
Sothönorna är inte tuffa nog för att stjäla svarthakedoppingarnas ägg men skrattmåsarna kan bli av med sina. Det hände för många par förra året berättade NatureFootstep. Hon kom till viltvattnet medan jag stod och njöt av gryningen och vi fick tillfälle att språkas vid och jämföra foton vi tog på fåglarna.

Grågässen har klarat sina ägg och fått fram ungarna. Jag såg flera par med små duntussar mellan sig.
Solen steg och dimmorna lättade. Detta påverkade ljuset som tappade gryningens varma färger och blev mera likt vanligt dagsljus. Jag fick skjuts tillbaks och då passade NatureFootstep på att kolla av ett par andra fågeldammar. Vi såg tranor på en åker.
NatureFootstep upptäckte ett par änder, vilka inte brukar finnas här i Katrineholmstrakten men väl ute vid skärgården, Gotland och Öland men framförallt nere på kontinenten. Det rörde sig om snatteränder i praktdräkt.
Väl åter i stan tackade jag för skjutsen och plåtade de blommande blodlönnarna vi har på gården.

Det var dags för frukost!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar