Gryning

Gryning

måndag 4 maj 2015

En söndagsmorgon vid Sjöholm


Man måste vakna tidigt numera om man vill ut och fånga gryningen. Jag har ungefär en timmes promenad ut till Sjöholm. Jag kan gå lite fortare än så men ofta stannar jag till längs vägen för att se ifall det finns någon möjlighet att få till ett foto i mörkret. 

Igår hann jag vara på plats innan månen gått ned och solen gått upp.

Det fanns dimmor över sjön och jag hoppades naturligtvis på ett grant färgspel i dem.
Solen började stiga över skogen på andra sidan Näsnaren och färgerna tilltog.



Solen steg ytterligare. Detta lockade dimmorna att stiga och dra sig in över land.

I mystikens och sagolandens dimmor stod lusthuset vid Sjöholm.
Morgonen var på väg över mot väckningstid för sjusovare och jag knallade hem.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Åh vilken fantastiskt vacker soluppgång du fångade med din kamera! Kan tänka mig att det är härligt att uppleva i verkligheten ute i naturen, tror inte att jag gjort det någon gång. / Monika

Anonym sa...

Vill tipsa dig om en blogg skriven av en naturtjej som flyttade från Göteborg till Grundtjärn i Norrland för 4 år sen, den är bra och hon är en fin tjej. Jonna som hon heter var också uppe och ute och fotade måne och soluppgången samma tid som du. Jonnas sida kommer du till via adressen: jonnajinton.se
/ Monika

NatureFootstep sa...

snyggt. Och tjusig, ny, header :)

BeBest sa...

Tack Monika! :-)
Det var en mycket vacker morgon. Jag fick många fler foton än dem jag visar nu men några kan kanske bli aktuella längre fram
Jonna Jinton känner jag till och har besökt hennes sida flera gånger. Det är rena fotopoesin det hon visar!

BeBest sa...

Tack NatureFootstep! :-)

Det var någon gång sent i höstas då jag höll på och strulade med bloggen och hade planer på att lägga ner den helt. Då sabbade jag headern och fick inte tillbaka den så jag lade in den här istället.

Nu har jag gått igenom allt jag fick med från de ställen du visade. I vanlig ordning har jag sjabblat med kameran. Jag envisas med att hålla kameran snett så alla björkstammarna blev sneda. Jag har bara hunnit sortera fram det bästa. I morgon får det bli redigering.

Jag har skickat en fråga till Naturhistoriska om dagsländan.

baraenbildavmig sa...

Du säger det själv: Mystikens och sagolandets dimmor har du fångat i dina magiska bilder. Kan bara drömma om det.

BeBest sa...

Tack Du! :-)

Ja vad ska man säga när bilden blev så ”omtöcknad” ? :-D

Skicka en kommentar