Gryning

Gryning

söndag 24 maj 2015

Gökotta med Östra Vingåkers hembygdsförening


Varje år anordnar Östra Vingåkers hembygdsförening en gökotta. Ledare för det evenemanget är en synnerligen kunnig ornitolog, Ingemar Ernberg. Han har den sällsynta förmågan att berätta om vad vi kan tänkas få se och höra där vi då befinner oss samtidigt som hans öron och hjärna registrerar och analyserar minsta fågelpip och kan meddela att där inne i skogen bortom stället där gärdsmygen sjunger finns en rödvingetrast. 

Nu fick vi inte se dessa fåglar men det fanns andra som vågade visa sig. Vi följde en väg genom en granskog och där såg vi bland annat kungsfågel. Den satte sig dock aldrig så att jag kunde ta ett foto av den men en bofink var mer samarbetsvillig.
Vi såg tranor dansa på långt avstånd men jag väljer att visa en trana jag såg på väg till Östra Vingåker. 
Vi passerade flera viltvatten och kunde förundras över svarthakedoppingarnas vackra färger. Den fågeln har gynnats av viltvattnen.

Vi kom även förbi åkrarna jag brukar passera och där såg vi en råbock och dovhjortar på håll.

Över viltvattnet vid Östra Vingåker flög några rovfåglar vilka i någon grad gav en del huvudbry att identifiera. Omvråkarna var inget problem men det var en annan fågel man var osäker på. Jag lyckades troligen få foton av just den och även om de är otydliga gissar jag på att det är en hane av arten brun kärrhök.

Efter att genomfört vår trevliga vandring summerades hur många fågelarter vi sett och hört. Det blev totalt 40 st trots att vi inte såg eller hörde rördrom eller trädpiplärka. Bägge dessa arter hörde eller såg jag på väg till gökottan men det var ju så att säga utom tävlan.

Efter gökottan begav sig några intresserade till Boda Kvarn för att om möjligt titta på forsärlan. Dessvärre var den inte på plats då. Jag begav mig då ut på en liten vandringsled, Bodaholmsleden. Bodaholm var en gång ett säteri med det förföll under stormaktstiden och marken köptes av kringliggande gårdar och gods. Leden går förbi detta ställe därav namnet.

Jag fick se aurorafjärilar flyga men fick endast möjlighet att fotografera en vilande guldtrollslända.
Skogen sluter sig till en portal över leden.

Här och var fanns vackra ormbunkar.
På ett sankt ställe intill leden växte kärrviol.
Då jag gav mig av ut hade jag klätt mig väl varmt och det fick jag verkligen lida av under förmiddagen.

2 kommentarer:

imsys sa...

Trevligt att här på bloggen få följa med på vandringen! Fina bilder - som alltid! Visst är det en brun kärrhök! Hane, dessutom! Grattis till bilden!

BeBest sa...

Tack Imsy! :-)

Att det är en brun kärrhökshane är det nog inget tvivel om fast man såg även en rovfågel liknande den här kärrhöken och den hade en vit övergump. Det har inte den bruna kärrhöken men väl den blå och man talade även om möjligheten att det kunde röra sig om ängshök eller stäpphök också. De två senare hade varit mera sensationella.

Skicka en kommentar