Gryning

Gryning

onsdag 6 maj 2015

I en annan vrå i tiden


Det var i söndags NatureFootstep tog mig med på en resa i kommunen. Målsättningen var att hitta ställen som kommunen önskade få foton från och för vår del att hitta motiv och vinklar som kändes vara såväl representativa för platsen som intressanta för den som eventuellt skulle kika på bilderna.

En av alla dessa ställen var Vrå. Det är en stenåldersby som man försökt rekonstruera. Det fanns säkert någon skylt som berättade om byn men den missade jag. Det här är de foton jag tog.

Husen är byggda av vass. Vassen är fäst vid enkla träställningar med hjälp av läderremmar. Några har väggar som tätats med lera.



De flesta husen eller man kanske kan kalla dem vasshyddor har ett rektangulärt jordgolv men en hydda är rund. Den hyddan syns genom ingången från den här hyddan.


De flesta hyddorna har tak av vass men den här har ett torvtak. 
Själva taknocken görs på så sätt att man viker vassen över en stör.
Detta är insidan av den runda hyddan. Den har en stomme av flätat ris med vass utanpå. Stommen blir då mera stabil och kan stå emot vinterväder på ett bättre sätt.

På somrarna brukar Föreningen Vråfolket ordna visning och bjuda på underhållning.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det var kul att se och säkert roligt för dig med sällskap i naturen av en annan naturfotograf. / Monika

BeBest sa...

Jag har många gånger tänkt fara till Vrå men det har inte blivit av. Nu hittar jag nog.

Skicka en kommentar