Gryning

Gryning

lördag 30 maj 2015

Kort om huvet


Det var så att jag skulle gå till min tandläkare för att få suturer borttagna. Det jag då inte märkte var att mitt komihåg hängde på en skör tråd. Samtidigt med dessa borttagna stygn försvann en del av mitt minne. Förr kunde jag inte göra två saker samtidigt, nu kan jag inte minnas två saker. 

Följaktligen knallade jag ut från tandläkarmottagningen och strosade över ett torg, där det pågick en totalt ointressant knallemarknad och vidare mot stadsparken. Jag brukar titta lite där de gånger jag råkar ha varit ner på stan och det är inte ofta sånt sker. Den här gången råkade jag veta att ett mycket speciellt träd blommade. Det ämnade jag fotografera. 

Det visade sig att detta träd stod undangömt bakom en scen, så jag jag fick traska runt länge längs gångstråken innan jag fann det. Faktum var att jag fick hjälp av en parkarbetare, vilken sett att jag verkade tämligen bortkommen bland alla buskage. Å andra sidan blev det en del foton tagna under tiden. Ni får dem rakt av med näsduksträdet, Davidia involucrata, bland alla rhododendronbuskarna.

























Övermätt på färgprakt, fågelsång och näsduksträd började jag vandringen hemåt. Jag hade gått en bra bit då jag med motvindens rufsande i mitt hår blev påmind om att jag för trekvart sedan skulle ha varit hos frisören.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Näsduksträdet är så speciellt och väldigt vackert! Har en gång besökt parken i Katrineholm - den var fin - och såg då bland annat alla dessa rhododendron buskar. Näsduksträdet var förstås utblommat så jag såg det inte. Bofinken... den kära bofinken som sjunger "sisisi vilket ljuveligt vär", åtminstone sa min mamma att det var vad vårsången betydde:). / Monika

BeBest sa...

Stadsparken i Katrineholm är stadsborna väldigt glada åt och stolta över. Förutom de vackra planteringarna och alla blommande buskar har man även kvällsunderhållning där och pizzerian intill scenen har mycket att göra vid lunchtid.

Skicka en kommentar