Gryning

Gryning

fredag 22 maj 2015

Solen hade beställt väckning


Solen skulle upp tidigt i morse. Den ville ha hjälp att säkert komma upp över horisonten. Det var bara att ta sig an uppgiften! Solen måste ju upp om det ska bli någon dag värd att nämna. Det begriper vilket ljushuvud som helst, ja till och med jag.

I god tid gav jag mig ut och lämplig horisont att bända upp solen över fanns vid Sjöholm. Dit begav jag mig. Hade jag misslyckats med det jag åtagit mig, hade denna dag sett ut så här i Katrineholm.
Nu kom jag fram i rätt tid och satte igång med väckningen. 

Någonstans där under molnen bortom horisonten vilade alltså dagens ljuspunkt och nu skulle den upp. Sakta började den komma till klarhet om att det var dags. Jag vet inte vad den sysslat med under natten men nog verkade vara en aning rödmosig.

Försiktigt började den kika fram bortom trädtopparna.
Till slut var den uppe helt och hållet. Jag ansåg därmed uppdraget utfört.
Jag kunde nu gå hem igen men stannade till vid den här ankdammen. Det såg ut att ta sig med den här dagens ljus.
För att se att det blev ljust överallt gick jag en sväng runt Krämbol också.
Trots molnen fanns det lagom med ljus. 

2 kommentarer:

baraenbildavmig sa...

Du skötte uppgiften med stor skicklighet och glans. Tycker mycket om ankdammen, underbart ljus i bilden.

BeBest sa...

Tack Du! :-)
Medan jag höll på att försöka hitta rätt vinkel till fotot kom en mink skuttande över vägen och satte sig en kort stund och tittade på mig. Dessvärre var kameran helt fel inställd för att ta det fotot. Det grämer mig litet men ankdammen gillar jag. Den kan hamna på väggen även nästa år.

Skicka en kommentar