Gryning

Gryning

tisdag 5 maj 2015

Vid Åkforsåns utlopp


Det hände sig att Katrineholm ämnade presentera sina reservat på Naturkartan. För det ändamålet önskade kommunen få använda foton tagna vid dessa och andra sevärdheter. Jag nappade och skickade genast in ett antal bilder även om ingen av dem var tagna i något reservat eller speciellt sevärd plats sett med kommunens ögon.

I lördags var jag på väg till affären och mötte då NatureFootstep. Hon var också intresserad av att bidra med foton men ansåg sig behöva komplettera med nyare foton än dem hon hade. Ville jag kanske följa med till dessa ställen? Det ville jag och hon lovade höra av sig då det kunde bli aktuellt. 

Redan i söndags ringde hon och berättade att hon skulle ge sig ut på en sightseeing tur med kameran i högsta hugg. Jag hängde på direkt med nyladdade kamerabatterier och så for vi. Det blev många ställen och massor av foton tagna. Jag har inte hunnit redigera alla än men hon visade ett verkligt smultronställe som kommunens ögon inte sett tror jag. 

Platsen brukar kallas Åkforsåns utlopp i sjön Yngaren och är en gammal beteshage. Då vi var där fanns inga djur på plats men det underlättade å andra sidan fotograferingen. Jag gick runt och knäppte så mycket jag hann men hade nog önskat något tunnare moln på himlen. Jag låter fotona få tala för sig själva.









Det kommer mera från den resan senare då jag hunnit redigera bilderna klart.


4 kommentarer:

NatureFootstep sa...

lol, av ditt urval kan man se att du gillar vitsippsmarker :)
Jag har lagat ut två poster än så länge Men mer kommer vartefter
:)
http://nfbild2.blogspot.se/2015/05/birch-forest-going-green.html
http://nfmacro.blogspot.se/2015/05/nf-trees-n-bushes-6-wisdom.html

BeBest sa...

Jag såg några av dina foton från björkskogen igår. Dem gillade jag.

Anonym sa...

Mycket vackert fångade du, är ju speciellt förtjust i vitsippsängar och lövträd som står i sin skiraste grönska! / Monika

BeBest sa...

Tack Monika! :-)

NatureFootstep är en mycket duktig fotograf och jag hade väl försöka använda henne som mentor när jag skaffade den kamera jag har nu men trots att vi är grannar träffas vi inte särskilt ofta. Nu fick jag dock en del tips som jag ska försöka komma ihåg.

Skicka en kommentar