Gryning

Gryning

tisdag 2 juni 2015

En tisdagsmorgon i juni


Väckarklockan ringde inte så som jag tänkt mig utan en timme senare men som tur var vaknade jag själv om än en halvtimme försenad. Enligt planen skulle jag vid soluppgången stå på andra sidan viltvattnet vid Östra Vingåker men som det nu såg ut skulle jag inte hinna dit i tid. 

Som vanligt när jag har bråttom händer det saker som distraherar mig. Den här gången var det en långt bort stående kronhjort som jag inte kunde avstå från att fotografera.
Strax efter stötte jag på en grupp dovhjortar och därefter ännu en. Även dessa tillfällen lät jag inte gå mig ur händerna.

Så kom jag då till viltvattnet. Solen belyste redan trädtopparna uppe på åsen bakom dammen. I dammen simmade tre kniphonor.

Där fanns flera skarvar men eftersom det knappt finns någon fisk för dem att fånga undrar jag varför de ofta håller till där.
Det fanns dimmor över vattnet men den sydliga vinden drev bort dem från det ställe jag ville ha dem på. Det var bara att knalla tillbaka längs vägen igen och se vad det kunde ge.

Dimmorna försvann raskt och jag traskade vidare hemåt men tog en sväng förbi Krämbol. Där fick jag se den här vackra blå blomman. Den kallas oxtunga vilket antas syfta på de sträva bladens form.
Skäggdoppingen i Lillsjön fiskade inom åtkomligt håll så jag jag passade på att få med mig ett par foton.
Jag fick även för mig att jag skulle plåta tjärblomster och då åkte lite jungfrulin med av bara farten.


Jag hade sett rådjur på vägen ut innan gryningen men jag ville ha ett foto av såna också så jag spanade åt alla håll men det visade sig vara omöjligt. De hade redan dragit sig undan från öppna ytor. Jag fick nöja mig med en katt.

Det hängde ut syrenblommor över vägen så de blev också dokumenterade.
Så var min första tisdagsmorgon i juni detta år.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det var ingen dålig utdelning må jag säga! Fina djurbilder och dimbilden vid vägen under soluppgången var fantastisk! / Monika

BeBest sa...

Tack Monika! :-)

I vanliga fall brukar jag stanna en något längre stund borta vid viltvattnet men nu under sommaren kommer solen upp på aningen fel ställe och stiger därtill tämligen hastigt. Det medför att den stund då solstrålarna passerar genom morgondimman är väldigt kort och det krävs ett rejält och högt gående dis för att det ska uppstå den gyllene effekt jag vill åt.

Skicka en kommentar