Gryning

Gryning

måndag 22 juni 2015

Midsommarfjärilar


Årets midsommar har inte varit i min smak! Länge såg den ut att bli totalt värdelös men så hände något i går, söndag. Vädergissarna menade att det skulle regna mest hela dagen men de profetiorna var mest munväder. Det blev nämligen en hel del solsken som slapp igenom molnen. Det fick mig att nära förhoppningar om fjärilsfotografering.

Först gjorde jag mig av med ett par kassar skräp. Inte långt från sopkontainerna och alldeles intill trottoaren hittade jag detta färgrika berg.

Vid den första ängen såg jag dels kamgräsfjärilar vilka inte alls ville vara med på bild, dels en puktörneblåvingesom gärna visade upp sig, samt möttes av en av mig sedan länge eftersökt fjäril, vitgräsfjärilen.

Jag skulle just lämna ängen då jag fick se dessa.
Om dem ska jag berätta mer i morgon.

Skogsstigen korsades plötsligt av en ljus fjäril med ett mörkt band över vingarna. Jag förstod att det kunde vara en mätare men många mätarfjärilar är snarlika, så för en amatör kan det vara knepigt att fältmässigt avgöra vilken art det kan röra sig om. Så här blev fotot.
Jag kom fram till skogsbrynet och ut på en väg. Intill den flög en ängssmygare.
Där fanns även en flickslända, gissningsvis den mörka u-flicksländan.
Åter korsades min väg av en mätare och även den gick det att få ett hyfsat foto av.
Hemma kontrollerade jag dessa mätares arttillhörighet och det visade sig vara samma art, backfältmätare, Xanthorhoe montanata.

Så begav jag mig ut på nästa äng, den intill Luvsjön. Här fick jag se en hårt sliten tistelfjäril. Den har haft en ansträngande flygresa upp till Sverige från kontinentens mera milda vintrar och juni i Katrineholm har nog varit en tung upplevelse även för en grann fjäril.
Där fanns det också blåvingar. Vilken art detta är vet jag inte säkert men det skulle med tanke på vingen ljusa blå kulörer kunna vara en puktörneblåvinge, en hane.
Intill diket hittade jag en liten rutmätare. Den kallas även liten buskmätare.
Där fanns även förgätmigej.
Från Luvsjöområdet begav jag mig mot Värmbol och grusplanen man brukar använda som bilparkering och ha majkasen på. Där i kanten satt en puktörneblåvinge på ett grässtrå. Jag hade redan många foton av den arten men detta tillfälle kunde jag inte motstå.

Där fanns även kamgräsfjärilar. De var inte intresserade av vad fotografen höll på med men den här lyckades jag överlista.
En fjäril som jag då och då sett ute på ängsmark är det gulbrokiga slåtterflyet. De brukar kvickt dra sig djupt ner bland grässtråna för att gömma sig så att få se hela bägge vingparen är inte lätt. Den här vågade visa dem.
Alla dessa fjärilar räddade min midsommar!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Fina fjärilar! Och mitt i allt en knippa med bilnyckel mm. Tänker att den som tappat dessa nog kan skatta sig lycklig över att det var just du som hittade hens nycklar; en ärlig person som tänker jobba lite för att hitta ägaren - ja så har jag uppfattat dig. Blir intressant att få höra historien i morgon! / Monika

baraenbildavmig sa...

Vilken fjärilsbukett du fick med dig hem! Jag såg den där mätarfjärilen i går när jag gick varvet runt tomten, men den pep iväg. En vinbärsfuks och någon citronfjäril har jag också sett, men annars ingenting. Jättefina bilder, blåvingen lite extra vacker. Kul att du lyckades få med vitgräsfjärilen!

BeBest sa...

Tack Monika! :-)
Vi får se om jag hinner med den berättelsen. Jag ser ut att få annat för mig men troligen kan jag ha den klar till onsdag kväll.

BeBest sa...

Tack Du! :-)

Det blev en del det medges det är ju en del upprepningar inblandade i det hela också. Vitgräsfärilen blev en trevlig överraskning. Det var i juni 2011 jag senast fick en chans på den.

Skicka en kommentar