Gryning

Gryning

tisdag 23 juni 2015

Om ett nyckelproblem och lite till


Dagen då jag var ute på fjärilsjakt med kameran hittade jag även en nyckelknippa. Den var försedd med en speciell namnmärkning och nycklarna var också speciella. Jag anade att någon vuxen person tänkt till då namnlappen blev fäst på nyckelringen, samt misstänkte att knippan tillhörde en yngre person. Jag förknippade nycklarna med bättre typer av cykellås. De låg i gräset inte långt från en vilobänk och en stor sten och jag flyttade upp knippan på stenen för att Albin lättare skulle se dem ifall han kom förbi där igen.
När det var gjort ägnade jag mig åt fortsatt fjärilsfotografering. Då fotopromenaden var över, de bästa fotona utsorterade och redigerade skulle de självfallet även visas. Det var då jag för en gångs skull tänkte rätt. 

På Facebook finns en grupp, ”Vårt vackra Katrineholm”. Jag och många andra med någon relation till kommunen är med där. Jag tänkte att kanske någon kände någon som kände Albin. Om jag lade upp ett foto där och bara visade namnlappen kunde endast Albin veta på ett ungefär var nycklarna tappats och hur många de var och såg ut. Jag fick napp. Albins mamma hörde av sig och hon kunde ge tillräckligt uttömmande svar på de frågorna. 

Nu skulle så nycklarna överlämnas. Det var sent på kvällen men jag tog reda på var mamman bodde och bestämde mig för att i gryningen göra en fotopromenad och då hämta nycklarna samt lägga dem i postlådan hos mamman. Så blev det också.

Morgonen var dimmig. Med nycklarna i fickan och på väg mot postlådan kom jag till ängen vid Luvsjön. Där hade jag dagen innan fotograferat fjärilar. Nu på morgonen betade två rådjur där. Kameran hade stora problem med att se dem. Jag provade två inställningar av vilka den sista, vilken jag annars använder för vyer, gjorde bäst ifrån sig beträffande färgerna. Rådjuren stod länge och tittade på mig för att senare lugnt dra sig undan.





Sedan nycklarna lämnats begav jag mig mot Östra Vingåker. På landsvägen gick en ung dovhjort.
Vid sidan om vägen nästan intill mig fanns en hind.
Som sagt det var dimmigt ute. Några möjligheter till fånga soluppgången i ett gyllene dis fanns inte. Det var hart när omöjligt att se solen var solen fanns, än mindre några solstrålar!
Om man försöker få ett bra skarpt tecknat foto av en grå häger som står en bit bort inne i grå dimma är man antagligen precis så huvudlös som jag är.
Det var ruggigt kallt nere i dimmorna vid vattnet, så jag bestämde mig för att så sakteliga knalla hemåt. Dimmorna började tunnas ur och ljuset tilltog i takt med att solen steg.
Vid Backasjön kom en häger flygande. 

Solen tog höjd och dimmorna steg. Vid grusplanen fanns en hare. Den ansåg sig behöva 50 meters försprång ifall vi skulle tävla mot varandra.
Där hittade jag även en svartvit flugsnappare, en hona ...
 en talgoxunge ...
och en grönfink.
Jag hade vid det här laget varit vaken i över 24 timmar och det kändes i kroppen men jag hade faktiskt haft riktigt roligt under tiden.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Men så bra och smart att du använde dig av facebook gruppen för att hitta ägaren till nyckelknippan, och vilken tur att du fick napp! Jag antar att mamman var tacksam!? / Monika

baraenbildavmig sa...

Det löste du bra och fick lite trevliga foton med dig hem också: Gillar din gröntonade dimbild och hägerbilden blev väldigt konstnärlig.

BeBest sa...

Tack Monika! :-)

Facebook-gruppen var en chansning men den gick hem. Visst blev mamman glad! Hade hon inte gjort det hon gjort, hade jag inte kunnat göra det jag gjorde. Isåfall hade min insats stannat vid att låta nycklarna ligga väl synliga på stenen eller överlämnat dem till polisen.

BeBest sa...

Tack Du! :-)

Man ser tydligt hur kameran behandlar klent ljus och otydliga kontraster vid skilda inställningar. Med bländarförval blir fotot blåtonat. med HDR blir bilden gröntonad. Bländarförvalet är den inställning jag vanligen använder då motivet inte kan beräknas stå stilla. Kanske borde jag pröva HDR de gånger då djuren precis upptäckt mig. Många står då stilla och iakttar mig för att försöka se ifall jag är farlig. De sekunderna räcker om kameran är inställd så från början.

NatureFootstep sa...

kol med nyckeln och fin dimma. Har lagt ut ett par bilder från ÖV då vi möttes i dimman
http://nfbild2.blogspot.se/2015/06/morning-mist-reflected.html

BeBest sa...

Tack NatureFootstep! :-)

Ja det blev många fina foton tagna den morgonen. Jag har kollat dina foto och jag gillar dem stort!

Skicka en kommentar