Gryning

Gryning

tisdag 16 juni 2015

Tidiga morgnar


Jag är intet vis någon morgonmänniska. Det är lika gott att fastslå detta redan från början. Jag kan möjligtvis sägas vara en människa som gillar att vandra ostört i naturen. Inte nog med det, därtill vill jag ha ut något minne av dessa vandringar. För att få något att minnas, gärna då en oväntad upplevelse, måste jag rätta mig efter omständigheterna. 

Landskapet är vackert under i stort sett alla dygnets timmar så för den delen behöver jag inte vara ute innan solen gått upp men det är i samband med gryningar och solnedgångar som ljuset är bäst ifall man vill fotografera omgivningarna. Det är också vid den tiden som många vilda djur visar sig utanför skogarnas och buskagens skydd. Vill jag då få uppleva landskapet i passande fotoljus och möta skygga djur är det tiden kring soluppgången eller kvällningen som gäller. 

Nu är det så att många människor är ute och motionerar under kvällen. Tidigt på morgonen är det knappt någon ute mer än hemtjänsten och tidningsbudet. Därför går jag upp tidigt fast det inte stämmer med min dygnsrytm. Mer tidigt än vid den här tiden på året blir det inte. Den här veckan är det 03.40 som gäller. 

I morse var jag ute och luftade kameran längs vägen till viltvattnen vid Östra Vingåker. Vad fick jag då med mig hem? Det blev en hel del förväntade upplevelser och ett antal stundens infall. Innan ljuset var riktigt bra såg jag dovhjortar och kronhjortar.


Vid viltvattnet var det ganska stillsamt. 
På återvägen såg jag en råbock och en trana.

Det fanns glittrande dagg i gräset och på nässlorna.




Sädesaxen börjas komma fram.

Jag gick vägen bort mot Backa och hittade en akleja intill dikeskanten. 

Vid Backa tittade jag en stund efter en uppspelt gök men lyckades inte få något användbart foto. Däremot fick jag möjlighet att ta ett par bilder av en av gårdens skygga katter.

Jag försökte mig på att fånga den sirliga skönheten hos smörblommorna och fick även ett foto på en backmätare.

Innan jag var hemma igen hann jag med att ta foton av den fyrfläckiga trollsländan och blommande ekorrbär.


Det var den här morgonens intryck.

4 kommentarer:

baraenbildavmig sa...

Jag förstår ditt behov av att vandra ostört och självklart är fotoljuset viktigt. Den här gången fastnar jag för dina mer orörliga motiv, som glittrande gräs och nässlor - oerhört vacker bild på nässelglittret! Genomlysllg akleja och måleriskt vackert smörblomsfält gillar jag också stort för att inte tala om bilden på det försommarskira axet. Att katten pejlar in morgonrodnaden i sina öron är skickligt fångat!

BeBest sa...

Tack Du! :-)

Det finns mycket vackert att ta till sig där ute och jag njuter storligen av det medan jag går där.

Anonym sa...

Ja nu är den bästa och vackraste tiden både för djur och människor. Du lyckas få hem de allra finaste bilder på djur och natur! Förstår att det hjälper till att vara ute i ottan. / Monika

BeBest sa...

Tack Monika! :-)

Tidigt på morgonen hör man knappt något trafikljud. Det är fågelsång överallt och många djur är ännu ute och betar. Då är det lätta att hitta något att fotografera. Eftersom solen står lågt får man också möjlighet att ta foton i motljus och då djurpäls, fågelfjädrar och daggdroppar bli lysande. Det sätter en extra touch på bilden.

Skicka en kommentar