Gryning

Gryning

lördag 25 juli 2015

Det visste jag inte innan dess


Jag berättade tidigare om mitt misslyckade fiskafänge i Lindvallens put&take-sjö, Svansjön. Jag blev utan fisk men fick med mig en bunt foton och blev en erfarenhet rikare. Det är om den jag nu tänkte berätta.

Allt började med att jag såg en nattslända simma på vattenytan. Sländan kom åt mitt håll. Att  nattsländor simmar på en vattenyta är inget konstigt. De gör så, då de är fullbildade insekter och raskt försöker ta sig in till land för att låta kropp och vingar få torka upp så de blir starka och flygförmågan god.

De simmar också på ytan då de ska lägga sina ägg efter parningen. Äggen kläcks med tiden och ut kommer en larv, vilken bygger ett skyddande hölje av sand eller växtdelar runt kroppen. Man brukar kalla dem husmaskar.

Den här sländan var ensam. I samband med äggläggningen brukar man se flera aktiva sländor på vattnet.
Sländan simmade i riktning mot en sten och tog sig även upp på den. Så långt var allt som förväntat ... men sen! Jag tror fotona berättar bäst om ad som därefter hände.


Sländan kröp ned i vattnet helt och hållet. Detta var inte vad jag förväntat mig. Därefter simmade den runt nära bottnen under en lång stund.




Kanske lade sländan sina ägg under badturen. Jag vet inte. Då sländan väl fått det gjort som göras skulle, simmade den åter bort.
På de tre första fotona av nattsländans undervattenssimning ser man även en nymf av en annan insekt vilande på bottnen. Vilken art det rör sig om i det fallet, vet jag inte, vilket för övrigt även gäller för nattsländan.

2 kommentarer:

baraenbildavmig sa...

Det är fantastiskt hur mycket man lär sig genom kameran. Härlig bildserie!

BeBest sa...

Det kanske tillhör onödigt vetande men min skalle rymmer gott om den varan.

Skicka en kommentar