Gryning

Gryning

måndag 6 juli 2015

En eftermiddag i värmen


Väl insmord med myggmedel gick jag ut för att fotografera insekter. Jag räknade med att bli utsatt för mygg- och bromsangrepp därav den preventiva behandlingen med Mygga. Det medlet påstås även kunna förvilla fästingar och det passade mig precis eftersom jag skulle gå i högt gräs och skog.

Till att börja med följde jag kanten av en äng. Där såg jag ett par blåvingar och många pärlgräsfjärilar. De flög fram och tillbaka över marken och kring buskar och lövträd. Det var uppenbart att de försökte hitta något att dricka i hettan. Hade jag haft en liten skål med vatten och ställt den på ett lämpligt ställe hade jag raskt fått besök av fjärilarna. Humlorna höll sig till klöverblommorna men just fjärilarna hade problem att hitta något läskande. 

Kände de sig hotade flög de undan och in i skuggorna. Just den här pärlgräsfjärilen tycktes överväga om den skulle våga sitta kvar eller om det var lika gott att gömma sig genast. Den satt inte kvar så länge att jag kunde få ett foto av den från sidan.

Jag såg enstaka pärlemorfjärilar och nässelfjärilar. Vanligast var pärlgräsfjärilarna och luktgräsfjärilarna. Även de senare sökte sig gärna in i svåråtkomliga och skuggade krymslen så fort en kamera höjdes mot dem.
I skogsbrynet hittade jag denna sjöflickslända. Det är en hona. Solljuset blänker i de svarta fläckarna på sländans bakkropp.
Här fick jag äntligen chansen till ett profilfoto av en pärlgräsfjäril. Den hade tillfälligtvis satt sig uppe i bladverket på en vildapel.
Jag gick ut på nästa äng. Där hittade jag silverblåvingar. Paret var på väg att säga upp sitt förhållande och därefter flög honan iväg. 

På den ängen återsåg jag också det gulbrokiga slåtterflyet.
Det var länge sedan jag var bort till Krämbolstugan men längs vägen dit har jag ofta sett trollsländor och fjärilar. Igår fick jag se den större sjötrollsländan vila på vägen. Den ville dock inte låta mig komma så nära som jag önskade.
Fram på eftermiddan började det först dra upp ett lätt dis över himlen och därefter kom moln.
Mellan Krämbolstugan och Krämbol finns en liten åker. Precis som kvarter och betydelsefulla tomter i städerna har namn, har även åkrar, ängsmarker och skogspartier det även om vi som går där sällan känner till vad ställena kallas. Via Kultur & Fritidskartan över Krämbol har jag fått veta att just denna åker kallas Sjöplogen. Där såg jag denna unga gulsparv.
Så var jag på väg hem igen. Jag passerade ett björnbärssnår, tog ett foto av en blomma och trodde att nu blev det inte mer för den här gången ...
men jag hade nog det bästa kvar.

Den rågeten har jag sett några gånger nu men det här var första gången hon visade upp lillpojken för mig.

4 kommentarer:

baraenbildavmig sa...

Ja, nog finns det mygg - men framförallt de elaka bromsarna som verkar älska mig! Du fick med dig en fin samling hem trots att fjärilarna inte är så lättfotade i värmen. Jag hade inte skodon för att kliva in i gräset efter dem igår, så det var inte många jag fick bild på. Får gå ensam en annan dag, bättre skodd.

Förstår att du blev glad över att få se "lillpojken"!

BeBest sa...

Jag klarade mig bra undan myggen den här gången men det var ett par bromsar som gjorde livet så sur för mig att jag till och med gned in hårt med mygga. Då gav de upp!

Jag har anat att hon har haft ett kid liggande någonstans i krokarna men nu är är det tydligen så stort att hon vågar ta det med sig.

Anonym sa...

Åh så fint med rådjursmamman och hennes lilla kid! / Monika

BeBest sa...

Ja det var skoj att få se kidet. Med lite tur kanske det går att följa det över sommaren.

Skicka en kommentar