Gryning

Gryning

torsdag 2 juli 2015

Ett besök i Katrineholms Arboretum


Katrineholm vill allt sedan de första decennierna Katrineholm blev stad, göra sig känd som en ort med mycket lummighet längs gatorna och många parker av varierande slag och syften även om trivsel och rekreation är den gemensamma nämnaren. Stadsparken är ett centralt exempel på detta men även i stadens utkanter finns parker. En är ett arboretum det vill säga där har man samlat olika träd och förädlade varianter av vackra träd från många länder och världsdelar. Vissa finns även utplanterade i stadsmiljön. Det var till detta arboretum jag skulle gå, därför att Katrineholms trädgårdsarkitekt skulle där berätta om träden.

Nu blev det en del foton tagna längs vägen dit och tillbaka. Detta är ett par pilfinkungar som tröttnat i värmen.
I skogens skuggor letade en bofinkhona mat.
I skuggorna fanns en nyponros som solen precis hittat.
Vid Svartbäcksområdet blommade näckrosor.
För att komma till Arboretum valde jag att gå i Djulö allé. På så vis kom jag att passera statarbostaden Nybygget och den forna Iskällaren samt beteshagen där. I den fanns dessa blommor.
Jag var framme i god tid och gick runt för att i lugn och ro hitta något att fota. Det blev två olika blodlönnar och ett tempelträd, Ginko biloba.



Det fanns stora träd som skulle bli större och några som inte riktigt gillade läget. Arboretum var tidigare Katrineholms Folkets park. Dansbanan och övriga byggnader var uppförda på en bergknalle. Då folkparksverksamheten lagts ned togs byggnaderna bort och berget gömdes i jord. Gräset växer bra men många av träden vill ha djupare jord än den de nu står i. Av den anledningen går tillväxten trögt för några av dem. Jag anade nog att vår guide mellan orden drömde om att få möjligheter till åtgärder som skulle gynna träden. Det intressanta är att detta arboretum har en unik samling björkar och det kommer studiegrupper från andra länder och världsdelar för att här i Katrineholm få tillfälle att jämföra de olika arterna och sorterna.

Ett av de större träden är en Robinia. Den är vanlig i länderna runt medelhavet.
Ett annat stort träd är jättearalian. Trädet har skyddande taggar i barken.
Ytterligare ett stort som vi fick veta litet om var tulpanträdet. Vandringen var planerad med tanke på att trädet skulle stå i full blom nu. Dessvärre blev våren inte så varm som önskat och blomningen har försenats men förväntas komma igång i nästa vecka. Knoppar finns det!
Det finns även en del plommonträd av varierande ursprung. Huruvida dessa kart är goda då de mognat vet jag inte.
Det kommer att hållas fler vandringar i parkerna och jag tycker nog det kan vara en trevlig sysselsättning en sommarkväll att gå runt och lära sig mera om vad det är man ser. 

På återvägen såg jag en fyrfläckig trollslända sitta och njuta av kvällssolens värme.

Värmen söker som Svensson i Hedebyborna brukade säga och jag var rätt trött då jag åter kommit hem.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Det är roligt att gå in och titta på dina fina foton. Fågelungarna är ju för ulliga och gulliga:), sen tycker jag mycket om fotot av nyponrosen! / Monika

BeBest sa...

Ja på staketet sitter två ullungar och innanför huserar traktens gullungar på Sörgårdens förskola.

Det finns foton som känns självskrivna att ta då man befinner sig i en park eller någon annan specifik miljö. Man kanske kan kalla dem reportagebilder. Sen finns det foton som kommer till en helt oväntat och tillfället att ta foto är här och nu för sen är det borta. Nyponrosen inne i skogen var ett sånt försvinnande ögonblick.

baraenbildavmig sa...

Jag gillar fotot på pilfinksungarna. Det ser ut som om den ena plirar över ett par glasögon, rolig blick. Nyponrosorna är som bäst just nu. överallt blommar de och just din typ av bild lockar de till, Vackert! Tempelträdet har väldigt vackra blad och är därför ofta avbildat, bland annat på tapeter.

BeBest sa...

Fågelungarna var enormt dåsiga och hade svårt att inte nicka till trots att jag stod endast ett par meter från dem.
Nypon finns det gott om här såväl äkta vara som utkastade trädgårdsvarianter.Den här veckan ska förhoppningsvis tulpanträdet slå ut. Vi får se ifall vädret så tillåter.

Skicka en kommentar