Gryning

Gryning

tisdag 28 juli 2015

Flugor


Under veckan på Lindvallen såg jag knappt någon fjäril mer än en nässelfjäril. Det fanns gott om små vita fjärilar i gräset men de vanliga sommarfjärilarna höll sig någon annanstans. Humlor fanns det rätt gott om likaså blomflugor.  Här är ett urval av flugorna jag såg. Jag har fått god hjälp av kunniga människor med identifieringen av arterna.

Skogsnäbbfluga, Rhingia borealis, hane.



Blank slamfluga, Eristalis rupium, hona.
Blank slamfluga, Eristalis rupium, hona.

Humleblomfluga, Volucella bombylans, hane, och Blank slamfluga, Eristalis rupium, hona.
Bilik blomfluga, Eristalis tenax, hane.
Dansfluga, Empis tesselata, hona.
Jag fick lära mig att man oftast kan avgöra blomflugornas kön genom att se dem i ögonen. Honornas ögon sitter inte lika tätt ihop på huvudets ovansida medan hanarnas vanligen når fram till varandra. Det syns tydligt på de två översta fotona.

4 kommentarer:

Monika Moren sa...

Snälla döttrar du har som bjuder dig att följa med en vecka till Lindvallen! Jag har nu sett igenom alla dina bilder därifrån och gillar dem mycket. Det är vackert däruppe, har själv varit där för många år sedan, -95 var det visst, och gick då en tur i fjällen. Jag har också haft en fin semesterresa, till Skåne i år, och besökt det mesta på Österlen, mycket vackert landskap. Har som mål att se hela Sverige under livet och vissa ställen vill man återkomma till ofta, Skåne är ett sådant. Såg att du fick dig våfflor med grädde och hjortronsylt till livs, det kan vara det bästa jag vet och tar det alltid om det finns men det fanns inga i Skåne vilket jag tyckte var synd, letade efter dem överallt faktiskt. / Monika

BeBest sa...

Tack Monika! :-)

Ja de är verkligen snälla. De bjöd på allt, god mat och trevligt sällskap, fast jag fick stryk i Fia med knuff. Vädret var inte så mycket att hurra för men ibland sken solen en aning. Jag har en del kvar att redovisa där uppifrån. Det har krävts lite forskning för att få fram uppgifter om ett antal veteranbilar.

baraenbildavmig sa...

Tänk att det finns så många olika flugor och alla mer eller mindre vackra. Rolig detalj det där med ögonen.

BeBest sa...

När fjärilarna inte vågar sig ut i regnvädret har man bara skalbaggar, steklar och flugor att ty sig till, ifall man önskar fotografera insekter med någon färg på sig. På lindvallen var det gott om flugor.
Ögonens utseende och placering som hjälp att fastställa blomflugans kön fick jag lära mig då jag frågade kunniga insektskännare.

Skicka en kommentar