Gryning

Gryning

torsdag 30 juli 2015

Och molnen har sin gång


För närvarande arbetar vädret hårt med att förvandla Sveriges lustgård till en våtmark. Nu är det så att det minsann inte råder någon brist på kärr och sanka områden här men molnen tycks ha sin egen uppfattning om hur blöta dessa landområden ska vara. Efter att ha gjort en inspektionstur bort till viltvattnet vid Östra Vingåker kan jag konstatera att det räcker nu!

På väg mot viltvattnet såg jag dovhjortar, kronhjortar, vildsvin och rådjur. På grund av molnens obstruerande av morgonljuset blev dessa foton misslyckade. Djuren befann sig på avstånd och stod inte stilla så länge som behövts för att kameran skulle kunna hinna läsa in det den hade framför sig.

Vid viltvattnet var aktiviteten låg. En häger vågade stå kvar så länge som kameran behövde.
Hästarna vid Bonneråd tog det lugnt. Detta är hingsten. Han hade ett sto med sig i hagen. Hon stördes av trafiken på landsvägen och travade undan. Då lämnade hingsten sitt träd och lunkade efter och förbi henne samt ställde sig i vägen så hon inte skulle komma för nära hästarna i nästa hage. Det är noga med att hålla ordning på damerna!

Vädret gillas av sniglar och snäckor. De finns såväl högt som lågt nu.

Nästan hemma fick jag plötsligt se en råbock. Den hade relativt små horn och det ena var brutet. Innan jag hann få upp kameran var bocken på väg bort. Det grämde mig för avståndet oss emellan var kort. Lite senare fick jag dock god kompensation för detta missöde. På tomten där jag tidigare såg en råget visa upp sin lillpojke fanns nu en råbock. Bocken sökte dofter. Antagligen var den intresserad av rågeten och hur nära det kunde vara innan det var dags att göra henne sin kur. Brunsttiden är inte långt borta. De här fotona tog jag av bocken. Han såg mig flera gånger men utan att lägga märke till mig trots att jag stod helt öppet på vägen. Först på sista fotot upptäcker han vad han tidigare förbisett. och då är han höst 20 meter från mig.







Nu går jag och hoppas på dimmiga morgnar,

4 kommentarer:

Monika Moren sa...

Ja här fick du ett perfekt fotoläge, oj så fina kort och vad kul det ser ut när han får syn på dig! / Monika

BeBest sa...

Tack Monika! :-)
Ett sånt tillfälle vill man inte missa. Det finns fler råbockar i grannskapet, varav en med grövre horn än den här, och skulle någon av dessa göra sig besvär och promenera några hundra meter, skulle jag gärna vilja vara med och se vad som händer mellan bockarna.

baraenbildavmig sa...

Så roligt att du kunde komma så nära och få dessa fina foton av bocken! På första bilden ser han ganska ynklig ut men sträcker på sig sedan. Enligt grannen har vi också en råbock här men jag har inte fått syn på den än.

BeBest sa...

De här rådjuren stannar nära bebyggelsen. De har hittat refuger av buskage som de gömmer sig i på dagarna men när kvällen blivit sen kommer de fram och betar där godsaker finns att få. Fotona på bocken tog jag vid 7-tiden på morgonen och då hade geten och hennes lillpojke redan gått och lagt sig.

Skicka en kommentar