Gryning

Gryning

fredag 31 juli 2015

Sälen Grand Prix 1



Under den vecka jag var på Lindvallen pågick en tävling för veteranfordon. Tävlingen hade många moment. Ett var en utställning av fordonen och dessa bedömdes i olika kategorier, klasser och inte minst publikens pris. För en lekman, som jag faktiskt är, var det svårt att avgöra vad som var nygjort, eller ersatt av delar från andra bilar men jag trivdes likafullt bland bilarna, deras ägare och den trevliga stämningen bland alla på plats. 

Idag tänkte jag visa några av de yngre fordonen. Först en Ford Anglia. Den vann klassen för mest original. Knappt något hade behövt ersättas under årens lopp på den bilen. Alla åtgärder och vad det kostat fanns dokumenterat. Modellen tillverkades mellan 1948 - 1952.

Där fanns även en SAAB 92. Den rönte större uppmärksamhet än Porsche 911 bakom den. Det fanns för övrigt gott om Porsche på plats men de fick finna sig i att vara ointressanta statister. Det var helt andra bilar publiken flockades runt.
En udda scooter hade kommit till Sälen. En Lambretta. 
Som ni förstår fanns det äldre bilar på plats och i nästa avsnitt ska Bugatti få visa sig.

4 kommentarer:

baraenbildavmig sa...

De bulliga gamla bilmodellerna är charmiga. Jag sitter här och undrar vilken årsmodell det var på makens första bil som var en gammal Saab. Det var en 93:a får jag höra nu.

BeBest sa...

93-orna hade dörren upphängd i framkant medan 92 hade den upphängd i bakkant. De första 92-03na saknade även bagagelucka och hade en ganska liten bakruta. Det senare hade även den tidens PV och VW och i deras fall var den delad.

baraenbildavmig sa...

De första nittitreorna hade dörren som 92-orna, det var lite udda, en sån var det han hade.

BeBest sa...

Tack Du! :-)
Nu fick jag lära mig något nytt!

Skicka en kommentar